ROCDUR (Part I)

Com ja sabeu els lectors de Més enllà del somni Rocdur és un país situat cap al centre del món conegut. Es tracta d’un país molt muntanyós, gairebé sense sortida al mar tret d’una petita part al sudest, que no els serveix de gaire als rocdurians perquè dóna a l’oceà dels monstres i, per tant, no s’hi pot pescar.

Tot i que Rocdur té alguns territoris planers, la majoria de la població es concentra a les valls entre muntanyes. D’allí és l’origen del poble de Rocdur, un poble sofert, combatiu i, també, coratjós. Els seus inicis, que es perden en el temps, vivint entre muntanyes hostils i lluitant contra els dracs que assetjaven les valls, van crear un poble resistent i ben entrenat en la lluita: un poble guerrer.

Amb tot, els rocdurians no són un poble “dolent”. No n’hi ha de pobles dolents, però sí que hi ha persones dolentes a tots els pobles, i si alguna d’aquestes persones agafa el poder d’un país i el país en qüestió ja té una mentalitat beŀlicosa, es crea fàcilment una dictadura militar amb desitjos de conquesta. Aquest és el cas de Rocdur des que el Senyor va agafar el poder 200 anys abans del present narratiu de Més enllà del somni. 200 anys són molts anys per rentar el cervell de la població. El poble de Rocdur té una rentada de cervell d’allò més profunda. Imagineu-vos, 200 anys sota l’autocràtic Senyor de Rocdur! Generacions i generacions de rocdurians sense altra informació que la que el Senyor i el Castell els vol donar. Ja no queda ningú a Rocdur amb una mínima idea de com era el país abans del Senyor, ni de com és realment el món. Els llibres han estat censurats, les històries oblidades i la influència exterior està controlada –els surans formen un grup a part a l’exèrcit i els potians, molt convenientment, estan considerats gent inferior.

El Senyor fa totes les decisions a Rocdur. Ell decideix què ha de creure o no creure el poble de Rocdur, com ara tenir por dels gats o pensar que Maiera és part de Rocdur, tot i que Maiera fou un país perfectament independent en el passat. Amb això de Maiera ben segur que els lectors catalans de Més enllà del somni poden veure un paraŀlel amb Catalunya.

Rocdur és un poble que sempre ha lluitat, des del passat remot quan lluitava contra els dracs, fins al present narratiu de Més enllà del somni en que lluita contra altres pobles als quals vol conquerir. Rocdur s’ha de concentrar, ara més que mai, en l’aspecte guerrer del país i no té temps d’entretenir-se amb altres aspectes. Per això el país no té ni escoles, ni metges, ni artistes, ni grans arquitectes o enginyers. Si Rocdur pot sobreviure és gràcies als immigrants potians que treballen als conreus i a les mines, fan la neteja i les reparacions i cuinen, porten les cabres i ovelles a pasturar, i treballen com a artesans. Tret dels potians, només les rocdurianes que no són de la classe alta ajuden a fer rutllar el país, com ara encarregant-se del gran mercat de la Vila. La majoria de rocdurians, però, són a l’exèrcit.

(continuarà)

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Més enllà del somni i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

14 respostes a ROCDUR (Part I)

  1. Jame ha dit:

    Hola shaudin,

    felicitars pel bloc. Tan sols t’escric per a que sapigues que t’anem seguint

  2. Jesús (Xess) ha dit:

    Excusa’m la rectificació, però són enginyers, no ingeniers.

    Bona pensada aquesta de explicar detalls dels teu llibre.

    Una llaminadura que fa que el pastís sigui més dolç ;P

  3. Jesús (Xess) ha dit:

    Ops.. d’explicar!!
    Ops.. del teu llibre!!

    Jo també…

  4. Maria ha dit:

    Explicacions com aquesta sobre Rocdur serien molt útils als professors que utilitzessin el llibre per fomentar la reflexió i el diàleg entre els alumnes. Però això és difícil si l’editorial no promociona l’obra com cal. Entre els particulars que seguim el bloc potser hi ha docents en actiu; si és així, animeu-vos a fer servir el llibre a classe en benefici de nens i nenes! (Els altres no ho podem fer.)

    • Gràcies, Maria. Jo també sóc del parer que podria ser útil a les escoles per fomentar la reflexió entre els alumnes. Deixant de banda l’aspecte literari del llibre –això depèn més de gustos o de si en troben d’altres més adients, més ben escrits o de més volada per l’estudi de la literatura–, em sembla que Més enllà del somni pot ser útil per discussions sobre aspectes sociopolitics del nostre món. Pel que fa a Rocdur es pot discutir sobre com es crea una dictadura, a tall d’exemple, o com s’aconsegueix que tot un poble segueixi els dictats d’un tirà, fins i tot quan es tracta de coses ben absurdes o injustes. És la por, és el rentat de cervell, és la ignorància? És amb tot plegat?
      Shaudin

  5. Anna Maria ha dit:

    Molt interessant, Shaudin. Ja em mossego les ungles per saber com continua. Jo, com saps, no tinc alumnes prou joves per fer servir aquesta al·legoria en una reflexió amb ells. Però tinc nebots. A veure si trobo un moment per anar a adquirir el llibre. La feina m’aclapara. xD!
    Vull saber-ne més coses…………….. això ja a nivell particular.
    Gràcies, Shaudin.

    • Anna Maria,
      En sabràs més coses, si més no del país de Rocdur, quan publiqui un altre article al bloc. Penso escriure sobre els animals de Rocdur, tal com li vaig prometre a la Maria, i ben segur que a tu t’agradarà.
      I sí, a veure quan llegeixes el llibre, i si tens nebots, doncs, apa, a escampar-lo. No pateixis, però, ja sé què és estar aclaparada de feina. Ai, i tant que ho sé!
      Shaudin

  6. Maite ha dit:

    He llegit atentament aquesta primera part… i he gaudit de veritat amb les imatges, molt encertades.
    Sincerament, la lectura engresca a continuar…
    Fins ara mateix, que vaig cap a la part següent!
    M

  7. Alba ha dit:

    Hola, Shaudin
    No ens coneixem, tenim una “amiga” comú de relatsencatalà que em va recomanar el teu bloc, els articles que escrius i el llibre. Primer pensava llegir-te a relats, però fa temps que no estic d’autora activa. La Maite m’ha dit que llegir-te aquí pagava la pena i et dic que tenia tota la raó, la primera part m’ha encantat, està molt ben escrita, vaig per la segona.

  8. josep maria llovera jané ha dit:

    Hola Shaudin, ho saps la enveja sana que em dones, doncs dels teus escrits aprenc a poc a poc a escriure, Jo sóc dels que a l’escola res de res del Català i ara gràcies a tots vosaltres estic millorant, se que és una mica tard però amb nego a fer-ho amb altre llengua que no sigui la meva, aquí a dins de facebook. També vull fer-me un bloc i em fixo amb els teu doncs m’agrada perquè esta molt ben il•lustrat i no em cansa
    Una abraçada des de Barcelona

Deixa un comentari

