Aquesta vegada he de dir que totes les respostes han estat força encertades. Tothom s’ha referit als nadius de l’Amèrica del Nord i, efectivament, el personatge era un nadiu d’aquestes terres.
Pel que fa a qui era exactament aquest home s’han donat respostes diverses: Tecumseh, Bisó Assegut (Sitting Bull) i Cavall Boig (Crazy Horse). És a dir tres personatges històrics que tenien un nom que començava amb la lletra “t”. Era difícil encertar el personatge concret si no us fixaveu en la pista més clara que us vaig donar: la fotografia del cavall. I un indici que podia dur-vos a la resposta correcta era saber el nom autèntic del personatge, Tajunque Uitco, no només la traducció. És ben clar, doncs, que el personatge històric que em va inspirar per crear en Tajun era Tajunque Uitco o Cavall Boig. Dues persones van encertar de ple i una a mitges (va apostar per dos personatges).
I ara tornem a les pistes que us vaig donar, a més de la fotografia del cavall, per tal que us adoneu que no us he enredat. Primer us vaig donar les característiques de país de Sura que tothom va identificar com una part de l’Amèrica del Nord. Aquest aspecte amb la menció de grans planes i cavalls salvatges, així com la descripció de magnífics genets de cabells i ulls negres, vestits amb pells i que s’agrupen en clans i tribus, va dur a tothom a pensar en els indígenes d’aquestes terres.
Quant a les característiques del personatge, us vaig dir que Tajun és una adaptació del nom d’aquest home el qual volia fer fora de les seves terres els exèrcits estrangers. També vaig esmentar que era valent, hàbil genet de les planes i molt llest. Dels tres personatges proposats per vosaltres, Tecumseh potser és el que s’allunya una mica més d’en Tajun, tot i que sens dubte Tecumseh té un nom que comença amb una “t”, era molt coratjós, era llest i estava fins el capdamunt dels exèrcits forasters. Però no era un gran genet de les planes. Tecumseh era el líder de la nació shawnee, com ja va explicar el lector que el va proposar, que s’estenia per l’est del que és ara els Estats Units, per muntanyes, valls i boscos. Els shawnee no eren un poble de genets.
Tatanca Iotanca, conegut com Sitting Bull (Bisó Assegut), sí que era un indígena de les extenses planes de l’oest –era un lakota (sioux) del grup dels huncpapa, com va esmentar la primera lectora que el va proposar–. A més, el seu nom autèntic també comença amb una “t”. És sens dubte difícil destriar Tatanca Iotanca de Tajunque Uitco ja que tenen diverses característiques comunes i no teníeu gaire informació, tret dels que sabíeu el nom autèntic o els que us vau fixar en la imatge del cavall –per cert, Tajunque vol dir cavall en lakota–. Hi ha, però, un detall: quan em vaig referir a en Tajun vaig dir que era un jove. Tatanca Iotanca ja era un home gran quan es va fer famós. D’altra banda, Tajunque Uitco era força jove.
Tajunque Uitco, o Cavall Boig, era el líder del grup dels oglala (també lakota o sioux com els huncpapa). Una característica d’aquest home era que estudiava els exèrcits enemics (dels blancs o wasishus) i totes les seves tàctiques, i per això va vèncer diverses batalles contra els exèrcits dels Estats Units. Esmento això perquè una de les característiques del meu Tajun és voler conèixer l’enemic, com podeu comprovar a Més enllà del somni.
Gràcies per totes les explicacions, Shaudin.
Ja em vaig imaginar que l’opció de “Cavall boig” era finalment la bona.
Amb tot, l’argument de la joventut no em sembla una pista prou vàlida, perquè suposo que “Sitting Bull” també va ser jove algun dia. hahahaha.
Una forta abraçada i volem més endevinalles!
M'agradaM'agrada
Més aviat em vaig haver de frenar, perquè podria parlar de les primeres nacions de l’Amèrica del Nord durant hores i hores. És un tema que sempre m’ha encisat i del que en sé força.
Sí, dona, ja ho sé, i probablement tens raó que no era una pista prou vàlida, però la fotografia del cavall era ben grossa, eh? Quan deia allò de que era jove estava pensant que Cavall Boig mai no va arribar a vell, va morir jove, assassinat en un fort perquè a les batalles no el podien ni tocar.
Em sembla que hi haurà una pausa d’endevinalles. Més endavant, doncs sí, hi podem tornar.
Una abraçada.
M'agradaM'agrada
No n’endevino ni una, hehehehe
Però és igual, és molt divertit!
Va, una altra, que és molt interessant rumiar una mica i repassar el que tenim emmagatzemat en aquests calaixets de la memòria :)…i de passada aprenem coses noves 😉
M'agradaM'agrada
Dolors,
Dona, gairebé el vas endevinar. T’he atabalat tantes vegades amb Tatanca Iotanca (Bisó Assegut) que és lògic que se t’acudís que era aquest, un líder molt respectable, a més.
Em fa gràcia que ho trobeu divertit, però com li acabo de dir a l’Anna Maria haureu d’esperar una mica.
Una abraçada,
Shaudin
M'agradaM'agrada
Visca!
L’he encertat de ple!
Pobres indis però, que van acabar en reserves o al circ…
M'agradaM'agrada
Sí, noi. D’on et vas treure tanta informació? Perquè fins i tot sabies escriure el nom en lakota. De l’internet, o tu també ets un fan de les primeres nacions de l’Amèrica del Nord?
En reserves, al circ o molt pitjor. És horrorós quan llegeixes tot el que els van fer. Fins i tot guerra bacteriològica –després que els havien matat tots els animals i els lakota es morien de gana i fred, quan es rendien l’exèrcit dels Estats Units els donava flassades que estaven infectades amb verola; era una forma de desempallegar-se dels lakota d’una vegada per totes.
Una abraçada.
M'agradaM'agrada
Això últim que em dius no ho sabia, Déu n’hi do!
La veritat és que els indis americans sempre m’han interessat, sense arribar a ser cap expert ni res de tot això.
El nom el vaig trobar a internet (no arribo a tant!).
Una abraçada.
M'agradaM'agrada
Doncs sí, Elies. Ja un segle abans de la guerra de les Black Hills –entre els lakota i els wasishus que volien l’or d’aquestes muntanyes– ja s’havia emprat la guerra bacteriològica amb flassades infectades que l’exèrcit dels Estats Units donava als indígenes.
M'agradaM'agrada
L’ he encertada, però gràcies a la mercè, que m’ en ha donat la idea.
M'agradaM'agrada
No hi ha res com que et donin bones idees, oi? I ara ja saps més coses sobre Cavall Boig, i també sobre en Tajun que tu has llegit la noveŀla.
Una abraçada.
M'agradaM'agrada
He arribat tard al joc de les endevinalles… coses que passen en temps de vacances i de desconnexió!
Hi haurà més?
M'agradaM'agrada
Eventualment, em sembla que sí que n’hi haurà més. Pel que he vist, a la gent li agraden les endevinalles.
I una altra abraçada.
M'agradaM'agrada