He fet una descoberta

En un parell d’ocasions us he parlat de l’escriptor Andreu Sotorra. La primera vegada en un breu paràgraf i la segona en relació a la seva crítica de El secret de L’oreneta. Avui us parlaré d’una cosa d’ell que he descobert i que m’ha deixat amb la boca oberta.

Potser és perquè visc molt lluny, amarada de cultura canadenca, o bé perquè hi ha tant a descobrir a la xarxa (impossible abastar-ho tot, ni de bon tros!) que no m’havia assabentat del que acabo de saber. Coneixia Andreu Sotorra com a escriptor de noveŀles juvenils i, també, com a crític de literatura infantil i juvenil al suplement cultural de l’Avui. Més endavant, en publicar la meva noveŀla Més enllà del somni, vaig trobar a la xarxa el seu lloc web, Cornabou, sobre literatura infantil i juvenil. I ben despistada, i sempre aclaparada de feina (tot sigui dit), mai no em vaig adonar que Andreu Sotorra tenia una pila de coses a la xarxa, no només Cornabou. Fa pocs dies, per casualitat, vaig trobar un altre lloc web d’Andreu Sotorra. En aquell moment tenia molta feina i només m’ho vaig mirar per sobre i vaig pensar que ja m’hi entretindria un altre dia. I hi he retornat. Si us agrada esbrinar per la xarxa i descobrir coses que valen la pena, us recomano aquest lloc web on hi ha enllaços per triar i remenar: Andreu Sotorra. Tanmateix, no és ben bé d’això que us volia parlar, sinó d’una cosa en particular que he trobat en aquest web.

De segur que molts de vosaltres recordeu que la meva noveŀla El secret de L’oreneta la vaig publicar a la xarxa, en un bloc només per això, abans que La Busca Edicions la publiqués en forma de llibre. Va ser un regal que vaig fer als meus lectors el Nadal del 2010. Fins ara em pensava que això no s’havia fet mai en català –no se’m va acudir que algú altre podia haver tingut la mateixa idea–. Però ja se sap que d’idees originals n’hi ha ben poques, sobretot pel que fa a la literatura… i a la xarxa, evidentment, perquè acabo de descobrir que Andreu Sotorra és un pioner en publicar noveŀles a la xarxa. I l’home m’ha guanyat amb un avantatge d’onze anys! Sí, tal com ho llegiu. O potser ja ho sabíeu? Amb això de viure al Canadà de vegades sembla que vingui de l’hort, oi? He llegit que les noveles a la xarxa d’Andreu Sotorra tenen milers i milers de lectors, així que no m’estranyarà si ja n’esteu assabentats. Pels que no en sabeu res, us ho explicaré.

Les festes de Nadal de 1999 Andreu Sotorra va publicar a la xarxa la seva noveŀla Carezza en W. Tanmateix, va fer més i tot (i en això també em guanya) perquè la va escriure en temps real: la començà la Nit Nadal i l’acabà el dia de Cap d’Any; i a mesura que l’escrivia, l’introduïa a Internet i els lectors la llegien. Això no s’havia fet mai en català. Tot un pioner, com podeu veure. I Carezza en W no és l’única noveŀla que ha publicat a la xarxa. En té més, com ara Llàgrimes de rovell, i també contes, que podeu trobar fàcilment si aneu a l’enllaç que us he donat més amunt; tot es pot descarregar de franc i molts textos es poden llegir directament en línia. Us animo a anar-hi; no us en penedireu i trobareu coses per a grans i per a petits.

Jo ja m’he tret el barret i em despedeixo per avui.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Llibres juvenils en català i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

22 respostes a He fet una descoberta

  1. Joan Pau ha dit:

    Hala! Doncs, no, no el coneixia. Gràcies per fer-m’ho entenent, tot això. És realment increïble que hagi fet tantes coses. Jo també em trec el barret! També em sobta que no n’hagin parlat a la universitat, ja que participa en programes de foment de la lectura.

    • Hola!
      Estic molt contenta per haver-te descobert un escriptor que no coneixies. I ben important és l’Andreu Sotorra. Com que tens l’enllaç a la seva pàgina principal, tu mateix pots esbrinar sobre ell sempre que tinguis temps.
      Pel que fa a la universitat, he llegit comentaris on diuen que a la universitat (filologia catalana) hi ha un greu problema de poca tria d’autors. Això diuen.
      Una abraçada.

  2. Anna Maria ha dit:

    Coneixia Sotorra, però no això que expliques. La xarxa és tan immensa (visquis on visquis) que no és gens fàcil dominar-hi ni tan sols una petita part. M’agrada molt aquesta iniciativa, sobretot de fer-ho en temps real, com feien els antics escriptors (avui molts d’ells els grans clàssics de la literatura universal) amb les publicacions per entregues als diaris. Bé, és el principi bàsic del fulletó, de la literatura fulletonesca. Poe, Dickens, Stevenson, Dumas, Verne, etc. etc. etc. La flor i nata. Gràcies, Shaudin, per saber transmetre tantes coses de la nostra pròpia literatura (des de l’altra punta del món, hehe). Per cert, he trobat per aquí la meva Mafaldeta que demana comentaris. Quina il·lusió. Mil petons, estimada.

    • Oi que sí? Això de fer-ho en temps real a mi també em va cridar molt l’atenció i també vaig pensar en els clàssics com Dickens i etc. i les publicacions per entrega. Era tan típic de la noveŀla del segle XIX! Gràcies a les publicacions per entrega es van fer coneguts una pila d’autors.
      Quant a la Mafalda, ja t’havia dit fa molt temps que te la robaria. Vaig tardar perquè esperava fer un article sobre tu (volia posar la imatge de la Mafalda alhora que publiqués l’article). L’article va tardar més del que jo volia i, en conseqüència, la Mafaldeta també.
      Molts petons, Potatito.

  3. M’alegro de veure que ja estàs millor. No coneixia la publicació de Sotorra en temps real, això és un gran mèrit. Gràcies per fer-m’ho saber Shaudin i enhorabona per la força i coratge que poses en tots els temes . A vegades rebo més informació de part teva que de les fonts que tinc més properes Una abraçada!.

    • Gràcies, Jordi. Encara em fa molt mal l’esquena, però sí, estic millor.
      Jo també trobo que és un gran mérit la publicació en temps real. Es nota que Andreu Sotorra té molt en compte els lectors, i això sempre és bo.
      Doncs celebro molt que les meves informacions et siguin útils.
      Una abraçada, amic.

  4. Boladevidre ha dit:

    Caram! No és una qüestió de distància. Jo Hi estic a tocar i no en sabia res.
    A vegades l’atzar, a vegades persones generoses, com tu, faciliten que aquestes joies es trobin. Moltes gràcies !!!

    • De res, Quico. Encantada que ho hagis descobert. Ah, i l’Andreu Sotorra s’ha dedicat molt a la crítica de teatre. Ja sé que no t’agraden gaire els crítics, però t’asseguro que en Sotorra és una persona amb gran dedicació a la cultura (literatura, teatre…). He llegit moltes crítiques seves sobre literatura juvenil i no s’està de dir el que pensa. Té algunes crítiques on diu que el llibre és un nyap (en algun cas que conec el llibre, estic totalment d’acord amb ell); dur, sí, però necessari. Sempre m’ha semblat una persona molt honesta, i és d’agrair.
      Una forta abraçada.

  5. Maria Teresa Galan ha dit:

    Moltes gràcies, Shaudin, per la teva generositat a fer-nos participar de la teva troballa. Segur que hi entraré.

    Una abraçada,

    Maria Teresa

  6. Gemma Colomé ha dit:

    Jo visc a qui i no en teia ni idea. Cal dir però, que no m’agrada ni em distreu gens voltar per la xarxa “tontament”. En posa molt nerviosa. Però bé, sempre és bo coneixa coses noves.

    • A mi tampoc m’agrada voltar per la xarxa sense solta ni volta, Gemma. Tinc altra feina (com ja saps) i m’agafa maldecap. Generalment les meves descobertes les faig quan busco una altra cosa que necessito i m’apareixen inesperadament.
      Una abraçada.

    • Anna Maria ha dit:

      Quines coses dius, Gemma. Navegar per la xarxa “tontament” és un exercici que no crec que practiqui la Shaudin i que, per descomptat, jo tampoc no practico. Tenim prou feina! Ara bé, precisament la grandesa d’Internet rau en el fet que, quan fas investigació de temes (els que siguin), també t’apareixen altres qüestions o documents que hi tenen algun tipus de relació. És la manera de fer descobriments. Això també passa quan fas recerca en biblioteques i arxius. La meitat de troballes de la humanitat han estat per casualitat. Sort en tenim de voltar pels llocs!

      • Gemma Colomé ha dit:

        Noies, no ho deia per vosaltres, ja ho sé que teniu feina. El sentit del meu comentari era , més aviat, que com que en posas nerviosa , sols busco una cosa molt i molt concreta, i esclar, mai trobo res així per sorpresa. Pot ser no en sé més. 😦

  7. Dolors ha dit:

    No ho coneixia. Gràcies.

  8. Carme Luis Tatjé ha dit:

    El buscaré, jo tampoc ho savia, la teva crònica m’ha seduït.,
    Moltes Gràcies, Shaudin

Deixa un comentari

