Sant Jordi: un cavall, llaços i llibres en català

L’abril, amb Sant Jordi, sempre coincideix amb l’època de més feina a la universitat i és el mes que a Catalunya els escriptors, les  editorials i les llibreries fan més mans i mànigues per vendre els seus llibres. És un moment ideal i s’ha d’aprofitar. Així que em trobo amb muntanyes de feina i intentant d’alguna manera fer difusió dels meus llibres des de l’altra banda de l’Atlàntic; no que aconsegueixi gaire, tot sigui dit, perquè només la llibreria Catalònia tindrà exemplars dels meus llibres per Sant Jordi (les altres llibreries només sota comanda, que ves de què serveix per Sant Jordi). Enguay ha coincidit, a més, que estic passant unes fortes angines. I per què us ho explico, tot això? Doncs no ho sé; deu ser la febre o que em sento frustrada o que no sé per on començar perquè tinc el cap ple de coses i totes volen sortir alhora. Provaré de centrar-me en el més important. Un moment, que penso…

La revista Cavall Fort, que celebrà el seu 50è aniversari fa uns mesos, tindrà una gran festa de Sant Jordi el 22 d’abril, per tant avui per a vosaltres. Us enllaço la informació de La Gran Festa d’Aniversari de Cavall Fort. Si viviu a Barcelona i teniu fills petits, o néts o nebots, no us ho perdeu. I si no teniu menuts, tampoc! Si jo fos a Barcelona hi aniria (imaginant que allí no tindria angines, posats a imaginar). Tinc una gran estimació a Cavall Fort. A casa n’estàvem subscrits i tots la llegíem, la meva germana i jo, i també els meus pares. Era tan bonic poder llegir una revista en català, i a més era molt bona i entretinguda. La recordo com quelcom molt especial en aquells anys sota el franquisme, per això em vaig assegurar de fer-la sortir a la meva noveŀla El secret de L’orenetaCavall Fort no podia faltar!

I el que no pot faltar en aquest article de Sant Jordi és recordar-vos que us enllaceu pel català. Com de segur ja sabeu, la campanya es va iniciar a diversos instituts de Mallorca –amb adhesions en augment– com a protesta per la persecució de la llengua catalana. A hores d’ara, sembla com si tota l’illa estigués enllaçada, a jutjar pel que llegeixo a la seva pàgina de Facebook cada dia: escoles, cases, institucions… És impressionant. Ara s’hi han afegit institucions de Menorca i Eivissa. Tot plegat concideix amb l’any Alcover a Mallorca. Per cert, estic molt contenta que l’institut Mossèn Alcover de Manacor també s’hagi enllaçat. Aquest és l’únic institut on es llegeix Més enllà del somni –endavant IES Mossèn Alcover! ja he vist les vostres fotografies!–. També vull recordar que tota aquesta campanya pel català a Mallorca ha anat acompanyada per la vaga de fam per la llengua de Jaume Bonet i Tomeu Amengual; no els oblidem! Doncs, bé, per si de cas no ho sabeu, ara s’ha fet una crida per tal que la campanya Enllaçats pel Català s’estengui per tots els Països Catalans, coincidint amb la Diada de Sant Jordi.

Per Sant Jordi tothom enllaçat pel català: poseu-vos un llaç fet amb la senyera i un altre al balcó de casa vostra, per exemple. També podeu enllaçar els vostres blocs. Jo, aquí tan lluny, en una ciutat on res se sap de la Diada de Sant Jordi, sense ni potser poder sortir de casa (depén de què facin les angines) em limito a enllaçar els meus blocs, com podeu veure a la dreta d’aquest.

Per acabar, només em resta recordar-vos que compreu llibres en català. Bona en fora que anéssiu pel món ben enllaçats però compréssiu llibres en castellà. No tinc res contra la literatura escrita en castellà, de fet m’agraden d’allò més alguns autors en llengua castellana, com ara alguns argentins, però cada cop que comprem llibres en castellà als Països Catalans és ben bé com donar una bufetada a la literatura catalana, al català i als nostres autors que escriuen textos de gran qualitat que res tenen a envejar als de cap altra llengua. Es tracta de la supervivència de la llengua. Sigueu-ne conscients, si us plau. No pot ser que a les terres de parla catalana es venguin més llibres escrits en castellà que escrits en català. Cada cop que ho llegeixo m’agafa una gran frustració. Cert que a moltes llibreries –a gairebé totes, segons vaig comprovar l’estiu del 2009–, hi ha més oferta de llibres en castellà, però això és molt fàcil de solucionar. Si els lectors demanen llibres en català, en català seran la majoria dels llibres a les llibreries. Depén dels lectors. Depén de tots vosaltres (no m’incloc perquè aquí només trobo llibres en anglès i francès, però us asseguro que quan sóc a casa nostra només compro llibres en català).

ENLLACEM-NOS PEL CATALÀ
COMPREM LLIBRES EN CATALÀ
BONA DIADA DE SANT JORDI A TOTHOM

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Catalunya, Països Catalans i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

14 respostes a Sant Jordi: un cavall, llaços i llibres en català

  1. Isabel-Helena ha dit:

    Bona Diada de Sant Jordi també per tu, Shaudin. Un dia en què Catalunya brilla exultant i preciosa gràcies a la llengua, la tradició, l’amor i la bellesa. Quina sort poder-ne gaudir!

  2. Jordi Canals ha dit:

    Bona Diada de Sant Jordi Shaudin!

  3. Carme Luis Tatjé ha dit:

    Hola Shaudin, a casa també hi estavem subscrits al Cavall Fort, recordo el meu pare, quan ens va arribar el numero 1, qüasi amb llagrimes els ulls, de poder gaudir d’una revista amb català, LLegir el Cavall Fort, va ser un dels meus refugis, en la meva imfantèsa, ja que el meu pare va morir poc desprès, quan jo tenía 10 anys.
    Sant Jordi, és per mi, el dia mès maco per nosaltres, Et desitjo desde aqui que tú també tinguis una bona Diada, que els teus llibres, arribin a molta gent, com et mereixes.
    Cuida’t molt, una forta abraçade i moltes gràcies, per deixar-me gaudir del teu preciós bloc.

  4. Gemma Colomé ha dit:

    Bona nit, a casa també estabem subscrits al Cavall Fort i jo m’he la llegia en un tres i no res. Aquestes “petites” revistes, han ajudat a llegir en català a molta mainada , a mantenir la llengua, i ha fomentar la lectura . Però hi ha una cosa amb la que no estic d’acord amb molta gent, i és que no m’agrada dir Països Catalans .Crec que Catalunya és una, València i les Illes una altre. Cadascú a casa seva, i si no volem el dret de conquesta per nosaltres, tampoc ho hem de voler per els altres. Si ells volen…. som-hi!! Per això prefereixo dir : Països de Parla Catalana.

    • Hola Gemma. No estic d’acord amb tu. I no parlo de com ho anomenem, Països Catalans o el que sigui, sinó que això de “cadascú a casa seva” no m’entusiasma gaire. Cada territori té les seves característiques, això de segur, però també les tenen l’Empordà o el Segrià, a tall d’exemple. Com a Països Catalans s’entén que són les terres de parla catalana i la parla és el que ens agermana, però si ho volen anomenar d’una altra manera tant m’és, sempre que s’entengui el que s’ha d’entendre. Bona Diada de Sant Jordi!

  5. Gemma Colomé ha dit:

    Crec que els Valencians, posem per cas, no son catalans, però si de parla catalana, igual que les illes o Andorra. Si parlem de països catalans o la Corona d’Aragó, llavors també hauriem de incloure tots els els territoris que un dia foren “nostres”. Cal entendre que Catalunya és una i els altres països han de decidir per ells si en volen formar part , llavors sí que podrem dir Països Catalans( i amb certes reserves) Per això crec millor dir Països de parla Catalana . Podríem comparar-ho amb Espanya i els anomenats : Paises de habla Ispana .

    • No t’entenc, Gemma. Què entens per “catalans”? La gent que viu al Principat, que ha nascut allí i que són d’origen d’allí? Aleshores jo no sóc catalana ja que no visc allí. O potser no en sóc perquè publico en una editorial valenciana. O perquè tinc família menorquina o perquè tinc un besavi cubà.
      La Corona d’Aragó era una aliança política d’ençà el rei Ramir d’Aragó i el comte Ramon Berenguer IV de Catalunya. Els aragonesos tenien un rei català, però mai no van deixar de ser aragonesos ni mai no van parlar català. D’altra banda, les terres valencianes i les illes van ser repoblades per catalans, per gent del Principat, després de la conquesta de Jaume I. El parlar “salat”, per exemple, té l’origen en diverses àreas del Principat i va passar a Mallorca amb la conquesta. En fi, no vull posar-me a impartir una lliçó d’història, però t’asseguro que estàs equivocada.

  6. Anna Maria ha dit:

    Gràcies per tot el recordatori, Shaudin. Des de lluny, sé que tu enyores ser aquí especialment el dia d’avui. Un petó ben fort.

  7. Bel Miquel Cazorla ha dit:

    Hola, Shaudin! Acabo d’enviar-te un correu electrònic.
    Has esmentat la campanya Enllaçats pel català. Bé, a l’institut de tant en tant hi ha una paradeta amb llaços i coses d’aquestesa-jo en duc un a la motxilla igual que molts d’altres-, moltes escoles han penjat grans llaços que van desapareixent per les prohibicions del ministeri, el dia de Sant Jordi a l’institut ens hi vam trobar uns cent petits llaços i una gran senyera catalana-molts llaçets pewrsisteixen encara-, al pati hi ha guerres de grafiti de defensors de la llengua contra franquistes, un dia durant el pati els professors van formar un llaç humà, un altre tot Manacor es despertà amb grans llaços per tots els monuments-que llevava la policia però després tornaven a aparèixer-, el grup de joves i adolescents “Xítxeros amb empenta” promou l’ús de la llengua, igual que l’Escola de Mallorquí… Tot un moviment!!

    • Hola Bel!
      Sí, noia. Ho he anat seguint. Vaig veure una fotografia amb el llaç humà que vau fer a l’institut. Endavaaant!!!!
      He vist l’e-mail, però no l’he pogut respondre. Vaig absolutament de bòlit amb els exàmens. Et respondré així que pugui.
      Una forta abraçada, bonica.

Deixa un comentari

