La lluita de ser català i l’odissea per poder votar

Un tret ben notori dels catalans és la seva lluita constant per fer entendre als altres la realitat del nostre poble. Moltes vegades m’he de treure el barret quan llegeixo comentaris als articles sobre nosaltres als diaris estrangers. És impressionant! Comentaris i més comentaris de catalans que expliquen en anglès, per exemple, la nostra història. Comentaris llarguíssims i ben explicats que desmunten els arguments d’una pila d’estrangers que res no havien entès. De vegades hi ha dotzenes de comentaris d’una mateixa persona que, més que escriure comentaris en un diari, sembla que escrigui tota una tesi doctoral. Jo aŀlucino quan penso en tot aquest esforç.

Aquesta faceta nostra, lògicament, s’accentua quan es tracta de catalans que vivim a l’estranger. Des de fa uns 8 o 9 dies, però, els catalans residents a l’estranger tenim feina afegida: aconseguir votar a les properes eleccions del Parlament de Catalunya. Gens fàcil ja que Espanya ens posa tota mena d’entrebancs. Us explicaré la meva experiència —una entre moltes.

entrebancs per votar

Ja sabeu que fa segles que visc al Canadà. Doncs, bé, en tots aquests anys i fins ara, quan hi havia eleccions a l’Estat espanyol, l’Oficina del Cens Electoral de la Delegació Provincial de Barcelona (on estic registrada) m’enviava un paper amb les meves dades. Aleshores havia de comprovar que eren correctes i si n’eren (sempre van ser-ne) senzillament esperar que m’enviessin els papers per votar. Quan els papers arribaven els enviava a Barcelona per correu certificat. Ah, i tot el que m’enviaven era en castellà i en català. Tanmateix, fa vuit dies em va arribar el paper de la Oficina del Censo Electoral però aquesta vegada que les meves dades estiguessin bé no volia dir res perquè, fos com fos, em demanaven que fes fotocòpia del passaport i enviés la fotocòpia amb el paper amb les meves dades a la Delegación Provincial de Barcelona —aquest cop tot era escrit només en castellà—. Ho podia enviar per correu o per fax fins el 27 d’octubre. Com que només tenia una setmana vaig decidir enviar-ho per fax als dos números que indicaven, i com que no tinc fax a casa ho enviaria des de la universitat.

entrebancs per votar

La secretària del meu departament es va oferir a enviar-ho mentre jo ensenyava una classe. Quan vaig acabar ella ja no hi era. L’endemà la secretària em va trucar a casa molt aviat i em digué que havien rebutjat el fax, que el va enviar uns quants cops el dia abans i més cops aquell mateix matí i tots els faxes eren retornats. En arribar a la universitat, ella i jo tornem-hi, a provar d’enviar el fax i res, rebutjat. A la telefònica d’aquí ens van dir que a Barcelona tenien el fax o bé desconnectat o bé ocupat. Vam continuar provant d’enviar el fax cada dia fins aquest dijous, moltíssimes vegades i en hores diferents sense cap resultat, només la frustració de totes dues i una pila enorme de fulls a la paperera de reciclatge. Jo ja m’havia posat en contacte amb VotaCat on em deien que no entenien per què no arribava el fax, fins que ells mateixos, al seu web, van anunciar que això passava a moltes persones. També havia comentat el meu cas a diversos murs del Facebook i ja m’havia assabentat que la majoria de catalans a l’estranger tenien problemes amb el fax o amb els consulats i ambaixades. Aquest dijous, ja tipa de tot, vaig fer un cop de cap i vaig enviar els papers per courier (missatger): vaig pagar —força— a una empresa privada que va recollir el meu sobre i el del meu fill (ell també vota) i, apa, amb avió cap a Barcelona per entregar-ho directament a la Delegació Provincial que haurà de signar que els han rebut. I a esperar —i tocar ferro— que m’envïin a temps els papers per votar. Però encara hi ha més.

Ahir em vaig assabentar d’un altre canvi. Ens han avisat que en aquestes eleccions no podem enviar el vot per correu certificat a Barcelona (en el meu cas), com s’havia fet sempre. El vot ha de passar pel consulat. Heus aquí el que ha dit el Consul General del Reino de España, tal com m’ha arribat:

”Les recuerdo que los electores residentes en esta Demarcación Consular (que incluye todo Canadá desde la costa del Pacífico hasta Quebecq) que deseen enviar su voto por correo con motivo de las elecciones al parlamento de Cataluña, convocadas para el próximo 25 de noviembre, deben hacerlo a este Consulado General, que las remitirá España. Los votos enviados directamente a España por el elector serán declarados nulos.

Para quienes deseen depositar su voto en la urna de este Consulado General, habilitada al efecto, esta oficina estará abierta los días 21, 22 y 23 de Noviembre de 9 a 20 horas, y atendida por un funcionario consular.”

funcionari del consolat enutjat amb un català que vol votar

Tal com es feia abans, el meu vot hauria anat directament a Catalunya, però ara… qui em diu que aquest funcionari o algú altre del consulat no farà trampa? No me’n refio gens d’en Voldemort.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada ha esta publicada en Catalunya. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

33 respostes a La lluita de ser català i l’odissea per poder votar

  1. Jordi Canals ha dit:

    Sabem que el que t’està passant és el problema de la majoria de catalans residents a l’estranger i son molts vots en joc. Està clar que això ho fant per dificultar el procés. No tenen escrúpols. Sembla mentira però és així . On és la democràcia d’aquest país. Ens quedem amb un sentiment d’impotència sense poder fer res per evitar-ho.

  2. Sense comentaris. Com tu, m’he assabentat per facebook de diversos casos, a banda del teu. No diré tot el que em passa pel cap perquè seria molt gros, però ja t’ho pots imaginar. Aquesta és la p… democràcia que tenim.

  3. Juli (Julius de Mataró) ha dit:

    El més fort és que davant d’un boicot tan evident i sense saber si tu votaràs CiU, ERC, CUP, SI; PP o Ciudadanos entrin en aquest joc de mal-avars. Només els hi interessa baixar la participació i el dret a la rebequeria del espanyolet mal democratitzat. Això si no volen fotre cop de cullerot a les urnes com sospites.

    • Em sembla (puc equivocar-me) que tenen por que a les eleccions del Parlament el PP, especialment, disminueixi el nombre de diputats i, en canvi, augmentin els de partits decantats cap a la independència. Els convé més que el parlament es quedi com està ara. I, sí, Juli, cullerot a les urnes.

      • Juli (Julius de Mataró) ha dit:

        Si consiréssim convergència independentista el nombre de diputats per la independència està assegurat abans de jugar la partida i el seu cullerot serà com el de servir olives: foradat. Però em reservo la meva opinió de creure’m que CiU sigui veritablement independentista…. com no continuem exigint des de la base es pot torcar en qualsevol moment.
        El que em faria més il·lusió en aquest moment és veure’t amb l’esquena dreta i ferma.

  4. Dolors ha dit:

    Noia, fan mans i mànigues per entorpir i evitar que la cosa AVANCI i fan servir tota mena d’accions, la trampa i la mentida és el que dominen millor, a aprt de la intimidació i l’amenaça. Això vol dir que ens tenen por i que comencen a entendre que va de debó?

  5. ramir ha dit:

    ens tenen po?

  6. Canals Josep ha dit:

    Bon dia Shaudin. El meu cosí viu a Köln (Alemanya) i està passant uns dies a Sitges amb la família. Em va comentar que ell sempre rep instruccions per votar quan són eleccions espanyoles però mai quan son catalanes. Aquest cop no ha estat una excepció.

    • A mi sempre m’han enviat els papers per votar a totes les eleccions, suposo que he tingut sort o bé el consulat a Toronto és millor que el que li toca al teu cosí d’Alemanya. Aquesta és la primera vegada que em posen entrebancs, la qual cosa diu molt de com temen aquestes eleccions.

  7. boladevidre ha dit:

    Doncs jo si que ho diré. Ens trobem davant el govern d’un partit majoritàriament format per corruptes com Matas, com Camps o com Zaplana, el qual ja ens havia advertiti que “se habia metido en política para forrarse”.
    Ens trobem davant un govern de tramposos que, en altres ocasions, han fet votar els morts com els casos de Galícia i Formentera. Recordem que a Formentera els vot dels morts va decantar el color del Consell Insular de l’illa, el qual, després, va significar la victòria en escons del PP al Parlament Balear. Trampes que s’han descobert a Ceuta i Melilla on es van trobar caixes amb milers de vots preparats amb el vot del PP dins el sobre.
    Ens trobem davant un govern de manipuladors, que no els ha tremolat el pols per fer variar artificialment els padrons de pobles com Pontons, on gràcies a la incorporació de 70 nous “habitants” d’una de les urbanitzacions va aconseguir el que durant anys va ser l’única alcaldia en mans del PP. Aquest procediment ha estat àmpliament provat al País Valencià i les Illes.
    Ens trobem davant un govern de xantatgistes que no ha dubtat, almenys en el cas de l’empresa conservera “Rianxeira”, d’amenaçar abandonar el poble on el 40% treballa a l’empresa, cas de no guanyar el PP.
    I segur que n’hi ha molt més que desconec, i encara moltissim més que no s’ha descobert o pogut provar.
    Tot això són delictes greus contra la democràcia i contra els drets democràtics de persones i comunitats. Per tant es podrien catalogar com a crims de lesa humanitat, almenys en el cas de manipulació forçada dels padrons. Recordem que a Bòsnia, aquest tipus de “canvis” es feren en base a la neteja ètnica. Així doncs ens trobem davant un GOVERN DE CRIMINALS que faran el soroll polític que calgui amb excuses com la llengua, l’economia o el sumsum corda per tal de seguir robant i enriquint-se mentre, mentre estem ocupats en altres coses; sobreviure, per exemple, en el cas dels Països Catalans. Què n’esperàvem?

    • Bé, Quico, jo volia dir, senzillament, que no diria les paraulotes que penso, hahaha! Però celebro que hagis escrit aquest comentari. Ja ho sabia, tot i no saber-ne els detalls ni de bon tros (gràcies!!!), però potser ho llegirà algú que no n’està gens ni mica assabentat. És indignant! I espero que algun dia n’estigui informada la comunitat internacional. En països com ara el Canadà seria inadmisible i potser ajudaria a donar-nos suport. Moltes gràcies!

  8. lo Pèire d'Adenui ha dit:

    Per ser un emigrant retornat conec aquestes malifetes de l’Estat Espanyol, les he patit i sofert en primera persona. El que hem de fer? Abandonar-los el més aviat possible aquesta colla de corruptes i mentiders espanyols.

    lo Pèire d’Adenui

  9. Paco ha dit:

    I si quelcom ho denuncies a la justicia Europea, no es podria fer quelcom?
    Això es aberrant

  10. Fas bé no refiant’he ,no sé pas que es pensen però és molt i molt vergonyós i molt clara la conducta d’aquesta gent que diu que son comprensius,tolerants i nosaltres sol pensem en fastidiar a tothom. Ara hi ha una altre modalitat, posar-se en contacte amb una persona que no pensa anar a votar i que hi vagi per tu. sembla que hi ha una allau i que es pot trobar per internet.

  11. Maria Teresa Galan ha dit:

    Sí, Shaudin: Catalunya i els catalans hem patit molt, i ens queda molt per patir. Un dret tan bàsic en un país democràtic, com és votar, es nega a Catalunya impulsat pel govern espanyol. Es veu que fem molta por al govern espanyol i per això ens fa tantes p…, des del xantatge a l’espoli fins i tot moral, perquè ells no tenen ni moral i això els fa mal.

  12. Bel ha dit:

    Tota una injustícia. Això ja sembla una falsa democràcia.
    Bones il.lustracions.

  13. Moltes gràcies pels comentaris. Ara mateix aquí a Toronto ens arriben les primeres bufades de l’huracà Sandy. Tindrem una nit amb força neguit. No falta gaire per rebre tota la força de l’huracà. Ja us diré alguna cosa si tot va bé.
    Shaudin

  14. Maria ha dit:

    Esperem informació de l’huracà i, és clar, de com et vas trobant, amb la fibromiàlgia, que amb el trasbals atmosfèric deu empitjorar. Cuida’t molt!
    Pel que fa a les eleccions, hi ha una explicació: des de fa anys, el vot a favor de partits unionistes com el PP i el PSC era estadísticament escàs entre els catalans residents a l’estranger. És per això, que no volen que voteu.

  15. Rosa Nebot ha dit:

    Serà indecent que tu i tantes altres persones en situació semblant no pugueu votar en les elecccions properes, però ho serà, segur. Saps per què? Perquè tenen por, és clar. Per cert, corre per la xarxa un proverbi xinès d’aqauells carregats de saviesa que diu: “SI LA INDEPENDÈNCIA FOS DOLENTA PER A CATALUNYA, JA ENS L’HAURIEN DONADA”.
    Espero que l’huracà no us hagi afectat gaire, a Toronto. Una abraçada,

  16. L’huracà Sandy va passar per Toronto. Tot i que va fer mal —molts arbres arrencats d’arrel que van esclafar cotxes i fins i tot alguna casa; molta gent sense electricitat— no ens podem queixar en absolut si ho comparem amb Nova York. Aquí no hi varen haver inundacions i només va morir una persona. Vaig passar una nit amb molta angúnia perquè em pensava que es trencarien els vidres, però no es van trencar i el meu edifici no es va quedar sense electricitat.

  17. yeagov ha dit:

    El dret al vot és un dret constitucional, i només poden ser privats d’aquest dret aquells que compleixin una condemna, per tant l’Estat espanyol està conculcant el dret dels catalans que fora de Catalunya posant entrebancs a l’exercici d’aquest dret.

Deixa un comentari

