Sant Jordi contra el consumisme

No era ahir que vaig escriure sobre la diada de Sant Jordi en aquest bloc? Doncs vet aquí que ja fa un any. Com més anys tinc més de pressa va el temps. Me’n recordo que quan era petita un any era una eternitat, en canvi ara tanco els ulls un moment i ja ha passat. Però no era de com passa el temps que volia escriure, sinó de Sant Jordi. Bé, no de l’home aquell que va matar el drac ―per cert, per què han de ser sempre homes els que fan aquestes coses? M’estimo més la Nana de la meva noveŀla, i ella en treu més profit de la sang del drac―… ja no sé on era (això també passa quan es tenen més anys)… Ah, sí, que volia escriure sobre el dia de Sant Jordi a Catalunya.

Sant Jordi-enllacats

Cada any publico un escrit al bloc pel 23 d’abril: el Sant Jordi de 2010 deia que T. S. Eliot no en sabia res d’aquesta diada; el 2011 vaig escriure sobre tenir tota una setmana celebrant la literatura; i l’any passat vaig parlar de Cavall Fort, d’enllaçar-nos pel català i de comprar llibres en la nostra llengua. I de què us parlaré aquest any? Ara hi vaig.

Fa uns dies vaig llegir un comentari de l’escriptor Jaume Benavente on, entre altres coses, es referia al consumisme que s’ha apoderat de la diada de Sant Jordi. I no és la primera vegada que llegeixo alguna cosa sobre aquest aspecte de Sant Jordi; l’Anna Maria Villalonga també n’ha parlat. Em fa mal quan me n’assabento. Estic tan feliç (és un dir), aquí a Toronto, enyorant carrers plens de llibres i roses i gent amunt i avall amb un gran desig de trobar bona literatura, i aleshores em diuen que tot està farcit de consumisme, d’escriptors mediatics i de dones i homes i que es donen empentes per ser els primers en tenir un llibre de cuina signat. Senyors i senyores, això no pot ser!

L’any passat us insistia que compréssiu llibres escrits en català, i enguany torno a insistir i a més us proposo que només compreu llibres d’autors que no són mediatics, que siguin llibres de literatura que no acaben de sortir o bé que siguin d’editorials petites.

Quan era joveneta el dia de Sant Jordi anava a cercar llibres amb els meus pares, fins que als disset anys vaig anar-hi pel meu compte. I em vaig comprar el primer llibre triat per mi i pagat amb els meus diners. El vaig dur a casa com si anés amb un tresor i me’l vaig posar a llegir de seguida que vaig arribar. Encara el tinc, el mateix que vaig comprar als disset anys i que va venir amb mi a Toronto. Es tracta de L’Odissea, traduïda al català per Carles Riba. Recordo que aquell Sant Jordi dels disset anys no volia saber res dels llibres d’última hora, tots llampants i amuntegats pertot arreu; buscava una altra cosa, i la vaig trobar. De fet, ara que hi penso, per Sant Jordi mai no he comprat cap llibre acabat de sortir del forn. No són sempre llibres de fa anys i panys, però es tracta de llibres que ja fa més o menys anys que són al món. A partir d’ara ho faré conscientment: han de ser llibres que s’han publicat fa temps. I vosaltres? Com us proposeu acabar amb el consumisme aquesta diada de Sant Jordi?

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Catalunya i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

8 respostes a Sant Jordi contra el consumisme

  1. Jordi Canals ha dit:

    Comparteixo la teva opinió Shaudin. Gaudim del Sant Jordi i ajudem a fer camí als autors menys coneguts i novells. Ja hi han mitjans i eines que impulsen novetats interessants però, a l’hora de decidir un llibre, tant les editorials, llibreries i consumidors decideixen a l’ombra del negoci i cerquen sempre la notorietat i l’excel•lència del famós, llavors Sant Jordi es converteix en un objectiu mercantil en comptes de ser la festa de la lectura. Tot i així, per a mi, Sant Jordi segueix sent el millor dia de l’any, amb la rosa, el llibre, la passejada, les trobades i comentaris. És qüestió de veure-hi la vessant positiva, ser optimista, fugir del futbolista de torn, del polític oportunista, etc…. i seguir fent camí.

    • Per a mi també, Jordi. És el millor dia de l’any, si més no per els que viviu a Catalunya. Com vaig dir l’any passat: és la millor celebració del món. És només que voldria que continués sent el que se suposa que és i no una altra cosa.
      Feliç Sant Jordi!

  2. Bel ha dit:

    Me fan molta rabi ets escriptors que pensen domés en sa venta des llibre i tots ets aspectes consumistes de sa literatura d’avui en dia. Sa literatura és un art, i ho ha de seguir sent.

    • Hola Bel!
      Tens raó. Si un escriptor només pensa en la fama i els diners, malament. Si arriben diners, benvinguts siguin, però no es pot escriure amb la idea dels diners, s’ha d’escriure amb la idea de fer bona literatura, tan bona com sigui possible.

  3. Estic amb tu, òbviament i amb el Jordi Canals, perquè, malgrat tot, per a mi el dia de Sant Jordi contunua essent la Festa per excel·lència. Només cal aplicar, com tu demanes, el veritable amor pels llibres i per la nostra ciutat. . Evidentment, en això hi tinc la mà trencada! Feliç Sant Jordi en la distància, Shaudin.

  4. Jaume Benavente ha dit:

    Hola Shaudin,
    del tot d’acord. . Saps que vaig recomanar fa un parell de dies quan em van preguntar per un llibre per aquest Sant Jordi? Doncs Justine, el primer volum del Quartet d’Alexandria, de Lawrence Durrell. M’agradaria escriure més sobre això (Anna Villalonga i Jordi Canal) , però no puc, és un tema que em fa mal, de debò.

    • Ben fet, Jaume! No perquè una noveŀla tingui 60 o 70 anys (no recordo quan es va publicar Justine), o 10 o 1000, s’ha de deixar de banda. Hi ha llibres molt bons que acaben de sortir, però és absurd pensar que són els unics que s’han de llegir ―malauradament molta gent només vol llegir els més nous, per increïble que sembli―.

Deixa un comentari

