Unes propostes de Bullent

Em sembla que ja esteu assabentats que les meves noveŀles Més enllà del somni i Perduts a l’altre món les va publicar Edicions del Bullent. I sé que molts de vosaltres les heu llegit perquè me les heu comentat. Però heu passat alguna vegada per les pàgines que la web de Bullent té sobre aquests llibres? Aquí les teniu: Més enllà del somni i Perduts a l’altre món. Com podeu veure, a la dreta de cada pàgina hi a un enllaç que diu “Proposta didàctica” i us asseguro que estan d’allò més bé. Edicions del Bullent ofereix una proposta didàctica de cada llibre de diverses coŀleccions, per tant no té res d’especial que els meus també la tinguin, però no deu haver estat una tasca fàcil atesa la gran quantitat de personatges, països, narradors i detalls de tota mena que trobem a les dues novelles, i molt particularment a Perduts a l’altre món ja que es tracta de la segona i s’ha de tenir, a més, molt present la primera.

La proposta didàctica de Més enllà del somni em sembla molt interessant perquè fa que els joves es fixin en la diversitat de narradors que inclou les històries dins la història principal i que són contades per alguns dels personatges. També trobo molt apropiat que es demani als lectors anar més enllà d’una senzilla comparació entre els països de l’altre món i el nostre; han de fer un esforç de cultura general i consultar els professors d’història, geografia i filosofia (i als pares) per poder argumentar sobre aspectes com ara la colonització dels pobles o els atacs als drets humans.

Pel que fa la proposta didàctica de Perduts a l’altre món, m’he de treure el barret. M’imagino la feinada que deu haver estat. Els que l’heu llegit ja sabeu que és un llibre força dens en el qual, a més dels personatges que teníem a la primera noveŀla, se n’afegeixen de nous. I és un no parar de perills, aventures, viatges, acció i episodis dolorosos. I tanmateix la proposta didàctica cobreix moltíssims aspectes de la noveŀla. Amb les preguntes de la pàgina 8 a la 15 de la proposta didàctica sembla que qui les fa pràcticament se sàpiga el llibre de memòria. I no s’atura aquí perquè segueixen preguntes sobre el discurs narratiu, si el final és obert o tancat i sobre descripcions, capítols trepidants, terminologia nàutica i, fins i tot, peŀlícules de pirates i un poema d’Ausiàs March.

Si teniu joves a la família que han llegit els llibres, o ensenyeu en una escola on han llegit aquestes noveŀles, us aconsello que tingueu presents aquestes propostes didàctiques. Trobo que són ideals no només per aprofundir en els llibres sinó sobretot perquè els vostres joves aprenguin un munt de coses interessants.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Llibres juvenils en català, Més enllà del somni, Perduts a l’altre món i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

18 respostes a Unes propostes de Bullent

  1. Jordi Canals ha dit:

    Em sembla molt interessant ho proposaré als meus nets. Una forta abraçada!

  2. María ha dit:

    Yo todavía no lo puedo proponer a los niños que hay en mi entorno 😉
    Parece muy interesante lo que describes.
    Un abrazo

  3. Ostres, no ho sabia. Les teves novel·les les trobo perfectes per a això. Donen tant de si! M’alegro molt de saber que tenen la proposta didàctica. Perfecte! Que els profes s’animin i les posin per llegir, que no es decebran.

    • Era una assignatura pendent que tenia, parlar de les propostes didàctiques. Estan molt ben fetes i poden ajudar als professors que emprin aquestes noveŀles a la classe, o als pares. Ah, i no són gens carrinclones, perquè la paraula “didàctica” de vegades fa que la gent ho rebutgi, tot el contrari. A mi també em sembla que les meves noveŀles donen força de si per fer activitats d’aquesta mena; els sistemes polítics i socials dels diferents, països, etc. Petons!

  4. Ester Camps ha dit:

    Una molt bona proposta, jo ja he llegit Més enllà del somni, ( no encara Perduts a l’altre món) i he trobat una historia diferent i original.
    Una abraçada bonica.

  5. Tura ha dit:

    Caram Shaudin, fins ara no he vist l’enllaç i trobo molt interessant aquestes activitats dels teus llibres que proposa l’editorial; les ensenyaré a les meves nebodes adolescents a veure que els hi sembla. Petons!

  6. Maria Teresa Galan ha dit:

    A vegades, sento ser una professora jubilada. Quan exercia, costava molt trobar activitats lúdiques adequades i ens les havíem de preparar. Em sembla fantàstic!!! Una abraçada

  7. Maria ha dit:

    Són magnífiques, aquestes propostes didàctiques. Trobo que fan venir ganes de rellegir les novel·les i fins i tot de posar-se a fer-ne els exercicis, encara que sigui per sentir-nos adolescents altra vegada. (Sembla estrany com, en qüestió de mesos, s’obliden molts detalls del que vàrem llegir.)
    Hi veig el problema de sempre: falta de publicitat. Vols dir que a l’editorial no li sortiria a compte, de gastar uns diners en donar a conèixer tot aquest material tan bo als mestres i professors? L’augment de vendes hauria de permetre de recuperar la inversió amb escreix. És clar que jo no hi entenc, en qüestions de diners. Caldria que opinés gent que sabés com obtenir i com aprofitar els recursos.

    • Sí que s’obliden detalls, fins i tot em passa a mi! Et pots imaginar la feinada que tinc quan escric una nova noveŀla de la nissaga i he de recordar mil i un detalls de la precedent.
      Bé, pel que en sé, molts llibres de Bullent són emprats per escoles valencianes, i algun també al Principat. El meu cas és fotut per no viure allí. No només no puc anar a fires, llibreries, etc. a fer presentacions i signar llibres, sinó que tampoc no puc anar a les escoles, i a les escoles volen la presència de l’autor en algun moment del curs, altrament el llibre no interessa. Si no m’equivoco (ho vaig llegir però ara no ho tinc a mà), a les escoles del Principat és mandatori que l’autor signi que hi anirà. La discriminació que es fa amb els autors catalans que viuen a l’estranger (no només amb literatura juvenil o amb el cas de les escoles) és molt injusta. Algun dia n’hauré d’escriure quelcom.
      Una abraçada, Maria!

  8. Griselda ha dit:

    Jo encara no tinc nets, però vaig comprar Més enllà del somni, i el tinc “dedicat” a una futura neta o net. Tant de bo el meu fill i la novia s’animin ben aviat, per poder compartir la lectura -jo-amb un nou lector..
    Griselda

  9. Rosa Nebot ha dit:

    Les teves novel·les m’agraden molt i, havent vist la gran quantitat de material didàctic que n’han pogut fer -unes propostes ben elaborades i molt bones-, encara les trobo més extraordinàries. Sí que és una llàstima que no puguis anar personalment a fer-ne la presentació als instituts, on estic segura que tindrien un gran èxit.

Deixa un comentari

