Resposta a l’endevinalla sobre el títol

Abans de res us he de dir que la resposta a l’endevinalla era molt fàcil, sobretot després que us vaig posar la llista dels títols dels capítols de Perduts a l’altre món en un comentari. Per tant, ni calia tenir la noveŀla. Ni tampoc saber res de Hamlet, no per respondre la primera pregunta: de quin capítol es tracta? Que com pot ser? Doncs us vaig dir: “una frase coneguda i força emprada”. Una frase, senyors i senyores. I quants capítols hi ha amb un títol que sigui una frase? Només un, perquè només un dels títols és una frase amb tots els ets i uts, vet aquí. Aquests són els títols dels capítols:

“La tempesta”, “Enmig del mar”, “Gos Negre”, “Tot sopant”, “Una troballa al celler”, “Sorpreses”, “El campament”, “Tristor”, “Alguna cosa no rutlla a Rocdur”, “Pirates i un palau”, “El coliseu”, “Cap a Maiera”, “Tirabuixó de vent”, “Cap a Pot”, “Batalla al mar”, “Arnom”, “La gorja”, “La plantació”, “Una fugida paorosa”, “Només jo”, “Enmig de la pluja”, “Montvell”.

Encara dubteu? De segur que no. “Alguna cosa no rutlla a Rocdur”, naturalment, tal com van encertar l’Àngels, en Ricard, la Rosa i la Maria.

Pel que fa a la segona pregunta —la frase de Shakespeare—, la van encertar en Quico (aflordepell), la Rosa i la Maria. Per tant, la Rosa i la Maria les van encertar totes dues.

hamlet-2

Aquesta frase de Hamlet es diu a l’Acte I, escena IV. Els personatges de Hamlet, el seu amic Horatio i el sentinella militar Marcellus es troben amb el fantasma (el pare de Hamlet) que indica a Hamlet que el segueixi. Horatio i Marcellus intenten impedir que el princep se’n vagi darrere el fantasma, però Hamlet no els fa cas i se n’hi va. Aleshores Marcellus li diu a Horatio la frase famosa: “Something is rotten in the state of Denmark” (I, IV, 90), alguna cosa està podrida a l’estat de Dinamarca, o alguna cosa no hi rutlla.

A Perduts a l’altre món la vaig emprar per intitular el capítol 9. Com que em diverteix picar l’ullet als meus lectors, en aquest capítol hi ha també un personatge que agafa la calavera de Gilan del Castell i li parla (pàgina 152). El personatge no té res a veure amb Hamlet, però em va divertir fer-ho anar així. Tanmateix, és un altre personatge, un soldat, qui s’adona de la corrupció i les injustícies que hi ha al país i acaba dient: “Alguna cosa no rutlla a Rocdur” (pàg. 158).

Us he trobat un vídeo amb aquesta escena de Hamlet. La coneguda frase la podeu sentir si aneu al minut 3:40.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Perduts a l’altre món i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

7 respostes a Resposta a l’endevinalla sobre el títol

  1. María ha dit:

    Una buena utilización de tus muchas horas de lectura y buen sentido del humor. Y, como siempre, todo bien documentado.
    Un abrazo

  2. aflordepell ha dit:

    Per cert, la foto en blanc i negre, és d’un Hamlet que van fer els russos en cinema, crec que a principis dels 70?

    • Vols dir la versió russa de 1964, oi? Podria molt bé ser aquesta versió, de la qual, per cert, m’encanten les imatges i l’us de les ombres (fa molt que la vaig veure, però), o podria ser la de Laurence Olivier com a Hamlet. Vaig agafar la imatge d’un bloc on no donaven cap referència de l’origen, per tant no n’estic segura.

      • aflordepell ha dit:

        Sí, és a la que em refereixo. Jo la vaig veure a principis dels 70 (quan va arribar com a cinema d’art i assaig) i em va impactar. Feia pocs anys que em dedicava al teatre i, clar, va ser un referent durant molt temps. Pel tractament de la llum i les ombres precisament.

  3. Maria ha dit:

    Són divertits, aquests jocs que ens proposes de tant en tant. Provoquen. Tempten a rellegir les novel·les i fan venir salivera de cara al tercer llibre. En vindran d’altres, d’endevinalles?

    • Gràcies, Maria! Doncs de tant en tant sí que en faré d’altres, d’endevinalles. No sé quan, però, perquè en el bloc sempre escric el que se m’acut en el moment d’escriure una entrada, i no sé què em passarà pel cap.

Deixa un comentari

