Què cal per escriure una bona noveŀla?

Honestedat. No ho oblideu ni un moment mentre escriviu.
Però anem a pams.

De principi he de fer notar que, evidentment, aquest escrit va adreçat als escriptors novells, per bé que també m’agradaria saber si els autors que solen passar per aquí estan d’acord amb mi.

I fixeu-vos que no he dit “escriure una noveŀla”, sinó “escriure una bona noveŀla”, o com a mínim decent, feta amb honestedat. Tampoc no m’he referit a “vendre una noveŀla”, per tant, si algú potser es pensa que explicaré com incrementar les vendes o com escriure un best seller, haurà de cercar a la xarxa on trobarà, sobretot en anglès, nombrosos consells per fer-se ric amb una noveŀla o venent aspiradors. Ep, em sembla fantàstic que una bona noveŀla faci diners —els escriptors també han de menjar—, fins i tot molts diners, però aquest no és el punt.

Comencem.

Què s’ha de posseir per escriure una bona noveŀla?

*Traça per contar històries.
*Un bon bagatge de lectures de tota mena i, molt concretament, literàries.
*Pràctica d’escriure relats llargs o curts.
*Voluntat. I vull emfatitzar aquest punt. Una bona noveŀla no s’escriu en uns dies ni s’ha d’esperar que apareixin les muses —una bona noveŀla no s’escriu a cops de muses.

“Un geni es composa d’un u per cent de talent i un noranta-nou per cent de treballar de valent.” Albert Eistein

Bé, sabeu inventar històries, heu llegit força, teniu experiència escrivint i no us falta voluntat. Ja podem passar a la bona noveŀla que voleu escriure.

Com començar a escriure la noveŀla?

*No cal dir, però ho dic per si de cas, que heu de començar per tenir al cap una història interessant. I tant se val si és per a joves o per a grans, si és noveŀla negra, de fantasia, psicològica o de qualsevol categoria que us plagui.

*Considereu seriosament quina serà la veu que narra: una de sola?, més d’una?, narra en present, en passat o, potser, en futur?, en primera persona, en tercera o en segona?, què sabra i què no sabrà aquesta veu?
*Desenvolupeu una estructura abans d’escriure-la, o quan ja us heu posat a escriure, i penseu en el final que voleu (sempre es pot canviar, si cal) i us estalviareu un munt de problemes. Serà una noveŀla contada d’una manera cronològica o penseu anar amunt i avall amb un seguit d’analepsi? Potser la voleu fer circular? Hi haurà històries secundàries?
*És necessari anotar informació del món que voleu presentar. Potser es tracta d’una època passada —cal fer recerca amb escreix—, o bé d’un món imaginari —heu de crear-lo amb tots els ets i uts,—, per bé que en escriure només emprareu algunes coses.

De tot plegat, sempre, sempre, sempre, penseu: quina transcendència té fer-ho així?, per quins set sous cal una analèpsi o una veu que narra en futur (a tall d’exemple)?

*Estimeu els personatges. Ah, els personatges! Com seria una noveŀla sense ells? Una llauna, perquè els personatges la fan humana (tant és que no siguin humans), apropen el lector al món presentat i fan que l’entengui. Heu de tenir molta cura dels personatges, crear-los amb amor, comprendre’ls i deixar-los que s’expressin amb llibertat. Ells, per damunt de qualsevol altre cosa, us ajudaran a fer una noveŀla versemblant.

“Quan s’escriu una noveŀla, l’escriptor ha de crear gent viva; gent, no personatges. Un personatge és una caricatura.” Hernest Hemingway

Què es vol aconseguir quan s’escriu una noveŀla?

En escriure una noveŀla, volem comunicar alguna cosa. Potser només fer passar una estona entretinguda al lector, però si no hi ha quelcom més profund, encara que es trobi amagadet, dubto que es pugui dir que la història és interessant. Però cal tenir molt clar també que s’escriu una història, no un pamflet polític ni un manual d’autoajuda ni un text moralista.

Gabriel García Márquez la va encertar quan va respondre a la pregunta: quin és el deure revolucionari d’un escriptor?

“El deure, revolucionari o no, d’un escriptor és escriure bé”.

Chapeau! És important tenir-ho com a màxima.

Com revisar una noveŀla per acabar d’assegurar-se que no serà un nyap?

*A fons i més.
*A fons i més.
*A fons i més.

De dalt a baix, de baix a dalt i en diagonal si us abelleix, però a fons i més.

Ara bé: heu de saber quan dir prou o mai no acabareu. I de vegades pot ser tot un repte.

Per acabar:

Escriure una bona noveŀla requereix molta dedicació i, tanmateix, és tan apassionant! Penseu que creeu persones, de vegades mons i tot, que se us ha conferit el poder d’un déu. I amb el poder ha de venir el respecte als altres i a vosaltres mateixos. No vulgueu ser un déu de pa sucat amb oli.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Una mica de tot i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

27 respostes a Què cal per escriure una bona noveŀla?

  1. Maria Teresa Galan Buscató ha dit:

    Molt bé, molt bé!!!!, Shaudin!
    M’ha agradat molt la teva forma d’escriure, tan ben estructurada, i veure com d’una cosa tan complexa com és escriure una novel·la, en descrius els passos essencials d’una manera clara i sintètica. Gràcies pels teus bombonets literaris.
    Una abraçada molt forta,
    Maria Teresa

    • Que contenta estic que t’hagi agradat tant, Maria Teresa.
      Suposo que m’ajuda el fet de dedicar-me a l’ensenyament, no per quan escric noveŀles sinó per explicar alguna cosa de manera que s’entengui —em faig un tip d’estructurar classes!
      Gràcies a tu per escriure un comentari, i tan positiu.
      Una forta abraçada, bonica!

  2. Dolors ha dit:

    Molt interessant tot el que dius. Me’l guardo per si algun dia he de donar consell a un escriptor novell. Jo no podria ser-ho, sóc massa desorganitzada i sovint organitzo grans embulls 🙂

    • Moltes gràcies, Dolors. D’acord, guarda’l, no se sap mai. A mi, persones desconegudes, m’envien tot sovint missatges preguntant-me com escriure una noveŀla, i he de confessar que només els adreço a algun curset i prou —no tinc temps de donar explicacions d’una cosa tan complexa i menys encara si m’envien tota una noveŀla perquè la corregeixi, tal com ho llegeixes; es deuen pensar que no tinc res a fer?
      No et pensis, jo sóc de natural molt desorganitzada, però he après a organitzar certes coses.

  3. Raquel ha dit:

    Bon dia, estimada: i tant! Precisament abans-d’ahir vaig lliurar el dossier del curs que faré al juliol d’escriptura per a joves. Jo sempre dic que els personatges són vius, dubten i s’enfaden. I que la novel.la s’escriu a través dels personatges. M’ha agradat molt el post, però sobretot el terme inicial que has emprat: l’honestedat.

    • Bona tarda, estimada Raquel,
      Moltes gràcies pel teu comentari! Em calia saber l’opinió d’altres autors (assegurar-me que el post era prou objectiu). Per mi, els personatges també són primordials en una noveŀla. I és tan important l’honestedat, no només per escriure!
      Que bé que imparteixis aquest curs d’escriptura per a joves. Que resulti un èxit!!!

  4. Marta Valls ha dit:

    Bon dis Shaudin, em considero una bona lectora i fa anys havia escrit petits relats. Però mai escriuré una novel.la. M’aconformo en llegir i llegir les que escriuen les persones que en saben, com tu i d’altres. Moltes gràcies.
    Una abraçada

    Marta Valls

    • Hola, Marta,
      Sé que llegeixes molt, però no sabia que havies escrit relats. Ves per on acabo de descubrir una altra cosa sobre tu.
      No tothom ha d’escriure una noveŀla, com no tothom ha de pintar un quadre (jo no ho he fet mai i a més sé que no serviria), per exemple. Però si és important que tothom llegeixi literatura, i això ja ho fas i, com a escriptora, t’ho agraeixo.
      Una abraçada!

  5. Emi Yañez ha dit:

    Molt engrescadora, Shaudin! Estic molt d’acord amb tot, molt, molt. Aquest post es una joia.
    Una abraçada!
    Emi

  6. Anna Maria Villalonga ha dit:

    No cal dir que estic d’acord amb tot. Cada autor dóna prioritat a certes coses per damunt d’unes altres. Per a mi és fonamental la creació dels personatges i les atmosferes. I bàsic treballar moltíssim l’aspecte estilístic i lingüístic. Gràcies per un altre post la mar d’interessant, Potato.

    • Hola, Potatito! És cert que no tots els autors donen prioritat als mateixos aspectes, per això vaig intentar no parlar de com ho faig jo exactament i ser objectiva. I per això també volia saber la vostra opinió, assegurar-me que coincidíem força. Per mi també és fonamental la creació dels personatges, com ja saps, i l’atmòsfera també, tot i que no m’hi miro tant com amb els personatges. Com me’ls estimo! Pel que fa a l’aspecte lingüístic i estilistic, no en vaig parlar per no fer-ho massa llarg, vaig pensar que ja s’entenia dins l’apartat de revisar a fons. Muac!

  7. Rosa Nebot ha dit:

    Estic completament d’acord amb tu i per la manera tan clara i intel·ligent d’instruir els que escriuen, o pretenen escriure, novel·les. Faig meu el lema de García Márquez: “El deure, revolucionari o no, d’un escriptor és escriure bé”. Estic farta de llegir novel·les, narracions i altres textos que mereixen anar al cubell de la brossa!

    • Sííí, estimada Rosa, el lema de García Márquez és per posar-lo a la paret i tenir-lo present a tota hora quan s’escriu. Jo també he llegit un munt de narracions i noveŀles que mereixen anar a la brossa; de vegades és clar que qui els escriu no serveix per escriure, però d’altres m’adono que el problema és no haver treballat prou el text, que hi ha una bona idea però que cal treballar-la molt més (lèxic pobre, falta de coherència, final precipitat…).
      Petons!

  8. jmsalva ha dit:

    Gràcies Shaudin per aquest post tan interessant, jo llegeixo molt però escric poc i, el teu post m’ajudarà si alguna vegada vull escriure alguna cosa.

    Una abraçada Shaudin 🙂

  9. lgarate2013 ha dit:

    Interesantisima aproximación al mundo creador de realidades, paralelas o al margen, fuera de lo cotidiano. También me ha alegrado mucho que te hayas hecho “amiga facebook” de Carmen Rizo, una buena amiga, inteligente y gran persona. Le tengo gran aprecio. Besarkada handi bat.

  10. Maria ha dit:

    ey…. aun llego a tiempo???? Me he pasado el fin de semana con “mis romanos”…. miles de fotos… poco a poco las iré mostrando…
    Muy interesante, como de costumbre, pero tengo claro que no me vas a ver de escritora.
    Tan sólo me gustaban las relaciones epistolares, primero a mano y después con maquina de escribir, de esas que ya solo aparecen en las películas antiguas.
    Una abraçada

    • Sí, dona, Maria, arribes a temps, però mira quants comentaris hi ha abans del teu —això no pot ser, t’hauré de renyar, hahaha—. Vet aquí, els romans que m’han fet la competència!
      Entre fotografies, arts manuals, romans i tot d’altres coses, potser no tindries temps d’escriure encara que volguessis. Bé, potser el gènre epistolar s’hi podria encabir.
      Una abraçada!

  11. Joan Rubiralta ha dit:

    Gràcies per l’esforç de síntesi que has fet. Me l’he copiat per tenir-lo en compte ai algun dia em decideixo a fer-la.
    Per a tots aquelles persones interessades amb la novel·la negra, l’escriptora sueca Camilla Läckberg ha publicat “Tempesta de neu i olor d’ametlles” que no es ben bé una novel·la com les anteriors sinó que en una primera part hi ha un recull de contes curts i hi a la segona part explica com fer novel·les policíaques de forma molt detallada. Ho dic perquè és una gran autora i també pot ajudar a qui s’hi vulgui posar.
    Salutacions al grup i una abraçada per a la Shaudin.

  12. Shaudin, com tu dius de la frase de Garcia Márquez, jo també dic Chapeau! al teu article. // D’acords i més en tot el que dius. // En el meu cas, però, el problema d’entrada és no tenir històries interessants per explicar, i si no les tinc, no tinc ni principis ni finals i, així, per més imaginació que tingui o per més personatges engrescadors que m’hagi inventat i que m’acompanyen d’una manera quasi real en la meva vida , no pot haver-hi cap estructura. // No saps com m’agradaria escriure una història on hi tinguessin cabuda tots els meus petits relats, i els meus personatges que contínuament em repten a intentar una vegada i altra a que emergeixin, però no hi ha manera, no trobo l’arquitectura literària que m’ho permetés. Qui sap si algun dia veuré clar el que cal comunicar d’una manera honesta i profunda… Un cop més, és un plaer seguir-te llegint. Gràcies.

    • Maria Pilar, Grocdefoc, què dius? A mi m’encanten els teus relats, d’ençà que et vaig llegir el primer fa una pila d’anys! I tenen estructura, tot i que per escriure una noveŀla és cert que et caldria una organització més meditada. La noveŀla requereix una manera de fer diferent al conte. Però no és obligat fer noveŀles, per molt bon escriptor que se sigui. Fixa’t en Borges, que és genial i mai no va escriure cap noveŀla.
      Una abraçada!

      • Gràcies per les teves paraules. Ja sé que no és obligat fer novel·les, però el cert és que m’agradaria trobar un nexe comú que m’ajudés a entrellaçar els relats. No defalleixo, i potser algun dia ho aconseguiré (ja fa temps que ho intento). T’envio una forta abraçada des del Garraf.

        • Podries probar de fer un llibre de relats amb un nexe comú, sense que sigui una noveŀla. Hi ha un llibre d’en Jaume Cabré que és ben bé això i és absolutament genial. Es titula “Viatge d’hivern”. Te’l recomano, no només per veure com enllaça els relats (d’entrada molt i molt diferents entre ells) sinó també perquè és un llibre magnííííífic. Una abraçada!

  13. Benvolguda, tinc el llibre i em va agradar moltíssim! Però només l’he llegit una vegada, i tinc per costum que la primera vegada els llegeixo pel plaer de la lectura en si, sense fixar-me en estructures o altres tècniques narratives. Si m’agrada el llibre, en les segones i terceres lectures ja m’entretinc molt més en analitzar-ho. Gràcies per recomanar-m’ho i un dia d’aquest tornaré a llegir “Viatge d’hivern” des d’un altra perspectiva. Una abraçada!

Deixa un comentari

