Universitaris canadencs presenten sobre Catalunya

Les presentacions a la clase de cultura catalana van ser el dimecres. Els estudiants, dividits en quatre grups, ho havien preparat tot. Jo m’havia limitat a enviar alguns enllaços a articles i vídeos en anglès. Naturalment, havien assistit a les meves classes, però fins ara només n’han tingut cinc (de tres hores cadascuna), on han hagut d’aprendre tota la història dels Països Catalans i una mica sobre la formació de la llengua, l’art, la literatura i el procés cap a la independència de Catalunya. Us podeu imaginar la quantitat d’informació que han assimilat, en un temps rècord, uns joves que ben poc sabien del tema en començar. Per tant, la feinada que van haver de fer per aconseguir explicar-se bé a les presentacions ha estat brutal.

No vàrem poder engrescar gaire gent de la universitat a que assistís. Cap professor no va venir, però sí quatre estudiants de cursos avançats: una de ciències polítiques i tres de literatura d’una altra classe meva, totes tres amb ganes de ser-hi perquè els interessa molt el tema Catalunya. Tot i que petita, va ser una boníssima audiència.

Els estudiants de cultura catalana s’havien preparat de valent i entre els quatre grups la presentació va durar dues hores i cinquanta minuts. El primer grup va començar amb una síntesi molt ben feta de la història de Catalunya, amb els seus moments més rellevants i ben triats, fins a anar a parar al 20 de setembre de 2017. Tot amanit amb iŀlustracions i vídeos curts. A una de les dues noies que explicaven el 20 de setembre, l’havia esperonat tant el seu tema que, malgrat haver acabat i ja retornant al seu lloc de la classe, continuava parlant contra el govern espanyol; es va asseure darrere meu i la vaig sentir remugar molt indignada una bona estona: cop d’estat, antidemocràtics, colonitzadors…

El segon grup va centrar-se en l’1 d’octubre de 2017, però primer van parlar de tot el periple de les urnes per arribar de Xina als coŀlegis. En aquest grup hi havia el noi català, per tant va poder parlar de la seva experiència durant aquell dia (a més hi havia estat molt involucrat). També ens va oferir un vídeo que un amic seu català, estudiant de la UAB, va fer exclusivament per a la nostra classe i en anglès, on ens explicava com havia estat per ell, i per uns amics seus, l’1 d’octubre —ho referia amb molta claredat i contundència; va ser un encert—. La presentació va anar acompanyada d’alguns vídeos on es veia la brutalitat de la guàrdia civil. Vosaltres ho coneixeu bé, però als estudiants encara els resultava força nou i terrible, només calia veure les cares que feien. I horrorós també els va semblar el “a por ellos” mostrat en un vídeo. No es van descuidar de parlar de totes les peripècies per salvar les urnes ni de la feina que van fer els informàtics perquè es pogués votar amb el cens universal. I van acabar amb els resultats del referèndum.

El tercer grup va cobrir del 2 d’octubre al 21 de desembre de 2017. Van començar amb el dia 2 i com l’estat espanyol va fer que diverses empreses se n’anessin de Catalunya, i la vaga general el 3 d’octubre. Van continuar amb la independència suspesa el 10 d’octubre, l’empresonament dels Jordis el dia 16, la proclamació de la República Catalana el 27 i l’aplicació de l’article 155. Era obvi que els estudiants s’havien preparat molt bé, atesa tota la informació que ens oferien, ben entesa i explicada amb gran claredat. També van parlar del cessament del Major Trapero i de l’exili del President Puigdemont i els consellers. D’aquí van passar al novembre amb la primera euroordre, l’empresonament dels altres consellers i l’entrada del judge Llarena, després la repressió, amb diversos exemples, fins a acabar amb les eleccions del 21 de desembre.

El quart grup va començar amb els resultats de les eleccions del 21 de desembre i va continuar fins al moment actual. A aquests estudiants els va tocar, doncs, tot l’embolic de la investidura dels presidents, de les euroordres i d’en Llarena, del procés judicial a Alemanya, d’advocats amunt i avall, i la repressió contra molts catalans, més exilis i empresonaments… No sé com se’n van sortir, i se’n van més que sortir perquè varen fer una presentació molt professional. Era palès que havien fet una recerca exhaustiva i, com si no en tinguessin prou, fins i tot van parlar de com Espanya va comprar el silenci de diversos països sobre Catalunya o de l’augment del feixisme a l’estat espanyol. L’última part d’aquest grup va ser sobre la tensió diplomàtica entre Espanya i Flandes i sobre la situació actual dels presos polítics.

Només vaig detectar una equivocació, i repetida moltes vegades pels grups 3 i 4: sempre deien el nom de Pablo Llarena malament. Una estudiant s’hi referia només com a Pablo, els altres l’anomenaven Llanera, Larena, Lanera i coses molt més estranyes. Curiós, perquè no s’equivocaven pas amb cap altre dels nombrosos noms que esmentaven.

I un aspecte que em va sorprendre de totes les presentacions (uns estudiants més que altres, però força generalitzat) és que sovint parlaven sense mirar ni l’ordinador ni cap paper, amb fluïdesa, com si fos un tema que coneixien molt bé de feia temps.

Per fer-ho curt i acabar: estic molt satisfeta d’aquestes presentacions!

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Canadà, Catalunya i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

22 respostes a Universitaris canadencs presenten sobre Catalunya

  1. lgarate2013 ha dit:

    Shaudin, haces más por dar a conocer la situación catalana que muchos políticos “profesionales”. Zorionak!
    ¿Qué tal estás?
    Desde Donostia, besarkada handi bat. K.&M.

    M'agrada

  2. Rosa Nebot ha dit:

    Has sabut inculcar als teus alumnes l’interès per Catalunya. Ho has fet perquè el teu amor i entusiasme són immensos, i tu ets una catalana de pedra picada. La nostra heroïna en terres llunyanes!

    M'agrada

  3. Marta Valls ha dit:

    Felicitats Shaudin. Ets una gran professora que ha sapigut donar les eines per què els alumnes hagin pogut fer un bon treball.

    Bon diumenge i una abraçada!
    Marta Valls

    M'agrada

  4. María ha dit:

    Felicidades por saber motivar tan bien a estos estudiantes, como haces cada curso. Supongo que todas las horas invertidas se ven recompensadas al escuchar estas intervenciones.
    Gracias por todo lo que haces desde tan lejos.
    Una abraçada

    M'agrada

  5. Eulalia Sariola ha dit:

    Et felicito per la teva feina, Shaudin!!

    Eulàlia Sariola

    M'agrada

  6. Lluïsa ha dit:

    Hola, Shaudin
    Primer de tot felicitar-te per la gran feina que fas, ensenyant la nostra història, el que ha passat i passa actualment a Catalunya. Fas una bona feina, necessitem més persones com tu, perquè el món ens tingui en compte.
    Per altra banda felicitar els teus alumnes pel seu interès sobre la nostra cultura, l’idioma, i la nostra voluntat de marxar d’un estat imperialista i feixista. Felicita’ls de part meva. Moltes gràcies a tots.
    Lluïsa

    M'agrada

    • Jo també crec que es necessiten més persones al món que facin la mena de feina que faig jo; és a dir, docents que facin classes, en altres països, de la història, la cultura i l’actualitat catalanes. N’hi ha d’altres que ho fan també, però en calen més. És la millor manera que a l’estranger entenguin qui som i quina és la nostra situació com a poble.
      Ho faré, els felicitaré de part teva. Els farà iŀlusió. Gràcies!

      M'agrada

  7. Griselda ha dit:

    Tens uns alumnes ben aixerits! sens dubte tu ets la causa de part del seu mèrit! gràcies a tots dos: ells i tu mateixa!

    M'agrada

  8. Joan ha dit:

    Que bonic! Simpatia d’alumnes q mai no oblidarem. Gran tasca!

    M'agrada

  9. Josep Maria, el nen dels patins ha dit:

    Shaudin, maca, llegeixo tot el que escrius, ho espero amb delit. Avui m’he emocionat llegint-te, la teva passió per Catalunya, la teva dèria, per que no dir-ho, i tot això ho transmets al teus alumnes amb il·lusió i empatia. Gràcies MC, he he …
    Un petó ben gros

    M'agrada

  10. Margarida Aritzeta ha dit:

    Felicitats!!!

    M'agrada

  11. peregomila ha dit:

    Enhorabona Shaudin, quina gran feina que fas!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.