Procés creatiu

M’agrada molt saber de quina manera es va crear una història, com ara un conte literari i encara més una noveŀla. Generalment no m’interessa gaire la vida d’un autor tret de tot allò que pugui relacionar-se amb la creació de la seva obra i, naturalment, m’interessa llegir què va escriure. El procés creatiu sempre m’ha apassionat. Recordo que quan només era un nap-buf i llegia alguna noveŀla infantil o juvenil anava molt de pressa perquè volia saber què passava, però tot d’una premia el fre i m’aturava en alguna frase, paràgraf o diàleg i ho tornava a llegir. Aleshores, pensava i anava enrere una pàgina o dues o el que fos per adonar-me bé de com havia evolucionat un episodi o fragment fins a atènyer el punt on m’havia aturat de cop.

Gairebé sempre ho feia perquè em semblava genial com l’autor havia arribat allí i volia entendre com s’ho havia fet; i en alguna ocasió em semblava que a l’autor no li havia sortit prou bé o, senzillament, que es podia millorar de la manera com jo ho faria. No sé si tenia raó perquè no me’n recordo de res concret, només sé que ho feia sovint, això de posar el fre. Sempre pensava que m’hauria agradat tant poder-ho parlar amb l’autor! I en aquell temps ni tan sols hi havia material per esbrinar com s’havia fet una història, no a nivell infantil.

En fer-me gran vaig continuar posant el fre de tant en tant mentre llegia. I encara ho faig, però menys perquè sempre estic cansada.

A la universitat vaig estudiar literatura molts anys, per tant em vaig fer un tip d’examinar textos del dret i del revés, i m’agradava molt, però els analitzàvem, estudiàvem, interpretàvem, des del punt de vista d’un critic o estudiós de la literatura, no des de la perspectiva d’un escriptor. I amb això que no se m’interpreti malament perquè no em refereixo als escriptors dels textos que estudiàvem. Res d’allò tan tronat de “l’escriptor (qui sigui) ha volgut dir que…”, “l’escriptor tenia la intenció de…”. Ningú ho sap això, és una bajanada. No, volia dir des del punt de vista d’un altre escriptor. I els cursos de literatura creativa són una altra cosa, segons he vist.

Sóc conscient que a Catalunya hi ha molts clubs de lectura (no tants al Canadà) i no puc pretendre saber què s’hi diu perquè no he anat mai a cap, però em sembla que les preguntes a l’autor de torn (quan n’hi va un) deuen ser més aviat sobre els personatges, la història en general, d’on va sortir la idea, etcètera. Potser m’equivoco, però no crec que es pregunti, per exemple, per què en aquest diàleg o fragment narrat hi ha una progressió com la que hi ha quan, si s’hi afegeix el que sigui o es retalla allò altre, el lector no s’adonarà de bla, bla, bla. Repeteixo que em puc equivocar, tanmateix no crec que la majoria dels assistents siguin escriptors i les preguntes que jo penso són les que faria un escriptor.

En qualsevol cas, veig que me n’he anat cap a una altra direcció d’on volia anar al principi i ja són més de les 6 de la matinada i no em rutlla bé el cap, a més se’m tanquen els ulls, per tant no puc tornar a començar aquesta entrada. Perquè de fet volia parlar del que s’anomena en anglès, i referint-se al cinema, el making-of (he trobat que en català es pot dir el com-s’ha-fet), és a dir un documental (en el cas del cinema) que explica com s’ha fet la peŀlícula, pero aplicat a la literatura.

Com ho veieu vosaltres? Heu anat a clubs de lectura? Com són? Hi va molta gent? A algú li passa el que explico que em passa a mi? En què us fixeu més quan llegiu?

La majoria de lectors d’aquest blog (si més no els que comenten i sé qui sou) són lletraferits o escriptors (o les dues coses alhora), per tant tothom em pot respondre aquestes preguntes.

Bona nit!

Nota: continua la vaga.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Literatura i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

13 respostes a Procés creatiu

  1. Margarida ha dit:

    que interessant, això que dius!

    als clubs de lectura que coneixo no es fan aquestes preguntes habitualment. Parlem de la trama, de l’eficàcia del llenguatge, del que en destaca cadascú, de què ens provoca la lectura. Però difícilment ningú es pregunta si allò funcionaria d’una altra manera, o es discuteixen els procediments narratiu si no és que el relat ens sembla mal aconseguit. Em sembla que les discussions sobre l’escriptura només les tenim quan parlem eks escriptors entre nisaltres

    Liked by 1 person

    • Hola, Margarida. Com ja et vaig dir al facebook, estic contenta que trobis el tema interessant!

      El que expliques dels clubs de lectura és el que suposava. I em sembla molt bé, però com comentava, i tu ara ho corrobores, no es tracta del que jo exposava que, com dius, seria més propi parlar-ho entre escriptors.

      Hi estic totalment d’acord. No són preguntes que normalment es deu fer qui és lector (i no escriptor). Jo me les feia de molt menuda perquè suposo que tenia ànima d’escriptora (no que escrigui gaire des de fa anys). És com quan llegia històries de gènere negre, les de Conan Doyle (Sherlock Holmes) i les de la Christie. Quan tenia 14 anys em vaig llegir totes totes les novel.les de l’Agatha Christie (eren a casa) i generalment descobria l’assassí abans que en Poirot o la Miss Marple. Fins i tot em va passar amb L’assessinat de Roger Ackroyd, que té fama de no poder-se descobrir. Ara bé, amb Deu negrets (o com en diguin ara) la Sra. Agatha em va guanyar. I el que volia dir és que no ho descobria perquè tingui dots de detectiu o de no sé qui, sinó que el meu truc, perquè és un truc, no era intentar pensar com un detectiu sinó com un escriptor. Quan la novel.la estava avançada em deia, “si la hagués escrit jo fins aquí perquè l’hauria escrit així? on hauria volgut arribar posant aquests episodis i d’aquesta manera, per què hauria plantejat les coses així”. Però ja et dic, pensava sempre com a escriptora no com a detectiva. Com una mena d’intuició d’escriptora em duia a descobrir l’assassí. Mira, és de les poques vegades que ho he explicat i mai públicament.

      Una abraçada!

      M'agrada

  2. rosanebot ha dit:

    He anat a pocs clubs de lectura; només ho he fet quan hi assistia per a comentar novel·les que llegíem d’autors francesos, i hi havia força gent. Sí que he pogut parlar amb autors en algunes presentacions i no els feia preguntes predeterminades, les observacions solien fer-se espontàniament; tampoc no he donat gaire importància a aquest fet, ni quan la presentadora era jo. Quan llegeixo, em fixo sobretot en el domini de la llengua (la que sigui) que té l’autor i en l’enginy per a resoldre de manera coherent situacions delicades o complicades. També m’agrada que l’argument tingui interès, que no resulti avorrit.

    Desitjo que la vaga no s’allargui gaire! Una abraçada, Shaudin.

    M'agrada

    • Estimada Rosa, vaig escriure aquest article molt de pressa i amb un cansament imponent a sobre; se’m tancaven els ulls i de vegades començava a somiar i tot. Va sortir poc coherent perquè passava d’una cosa a l’altra sense que quedés gaire clar res. Vaig començar a parlar del procés creatiu que, és veritat, m’apasiona, i vaig continuar amb aquesta característica meva que tinc des de petita de llegir ficció tal com explicava. D’aquí vaig anar a parar als cursos de literatura a la universitat, i a la fi als clubs de lectura, cosa que no venia massa a tomb. Per acabar-ho d’enredar, vaig fer les preguntes al final que sembla que posava una llista de coses per contestar quan el que volia saber era senzillament què us crida l’atenció en un text de ficció i si algú sabia què es fa en un club de lectura si és que hi ha anat. No pretenia que em contestesiu totes les preguntes.

      No m’estranya gens que tu et fixis en el domini de la llengua de l’autor; sé com et molesta quan el domini és escàs. I amb “l’enginy per a resoldre de manera coherent situacions delicades o complicades” precisament tu en saps molt quan escrius ficció. Per acabar, que l’argument sigui interesant i no resulti avorrit és també important, però aquí suposo que el que és interessant i no avorrit per uns no és igual per a d’altres. Ara s’han posat de moda aquestes novel.les, sobretot escrites per dones, que t’expliquen tot el que fa la protagonista i que moltes vegades es basa en la mateixa escriptora, com anar a la perruqueria, trobar-se amb amigues, problemes amb la parella, tot de coses així sense el més mínim interés, que sembla mentida que s’arribin a publicar, però tenen molt èxit. Bé, que per mi no pot ser més avorrit, però es venen molt.

      Una abraçada!

      M'agrada

  3. Imma C. ha dit:

    Hola,

    els clubs de lectura a les biblioteques, on et deixen el llibre a llegir, a les llibreries, a escoles, en un grup d´amics.

    A vegades es convida l´autor, traductor, algú de l´editorial, o una persona que hagi estudiat l´obra o l´autor en qüestió. Cada club és diferent, alguns són més corals, tothom va opinant lliurement o amb unes premisses donades. Alguns funcionen com a excusa per trobar-se una colla de persones.

    Si que es pot parlar de procés creatiu, depèn com s´enfoqui la lectura, i el coneixement literari dels assistents.

    M'agrada

  4. jmsalva ha dit:

    No h’anat mai a un club de lectura, però si que me i fixo com l’escriptor escriu la novel·la i si la podria escriuré d’una altra manera.

    És molt interessant tot això. Hi ha vegades també he corregut massa en una novel·la per saber el que m’interessava, però després he tornat enrere.

    Una abraçada des de Palma 🙂

    M'agrada

  5. Maria Sanchez ha dit:

    Es muy interesante lo que planteas pero yo no se responder a tus preguntas.

    Una abraçada

    M'agrada

  6. Anna M Villalonga Fernández ha dit:

    Als clubs de lectura hi trobem usuaris molt diversos. I fan preguntes de molts tipus. Jo tinc molta experiència pq fa molts anys que condueixo clubs de lectura. Presencials, virtuals, temàtics, generalistes, etcètera. Ara mateix en tinc quatre. Tres de presencials i un de virtual.
    La teva pregunta, Shaudin, ja neix amb poca correspondència amb la realitat, pq en la majoria de trobades de clubs de lectura l’autor del llibre llegit no hi és. Els autors només hi van de tant en tant, quan hi ha biblioteques que els conviden si tenen pressupost, o si hi ha algun ajuntament que ho sufraga i coses així. Per tant, la teva pregunta ja no es produeix si l’autor no hi és.
    Jo, per amistat i perquè els autors són molt bona gent, he portat molts autors de franc als clubs, i aleshores els usuaris estan molt contents i fan tota classe de preguntes. Per l’estructura i l’estil també, per com construeixen els personatges i les situacions també, però, evidentment, són preguntes de lectors, no preguntes amb mentalitat d’escriptor.
    Només puc dir-te que no és pertinent menystenir els lectors, que sovint porten moltes pàgines llegides, són molt perspicaços i en saben molt.

    M'agrada

  7. Toni Fmsknr ha dit:

    Per a crear, a vegades em va bé mirar animals, o gent jugant, un parc. O em distrec mirant es cel, ses estrellles…

    Però ull, quan enmig des cel nocturn, entre estels i niguls, apreix un missatge escrit inspirador, un logo, o una figura rara 🛸 o d’un felí, os, morsa o ballena voladora… Resulta que, 🚀almenys des de dia 11 d’abril passat, podria ser es perfil d’un dibuix làser des de s’espai, des d’un cubesat,🛰 des satèl·lits Gagarinets! 😲

    https://space.skyrocket.de/doc_sdat/gagarinets.htm

    🌐🎨✨️🪄

    M'agrada

  8. mariona1950 ha dit:

    Crec, com tu, que seria bo, saber com s’ha fet; com sorgeix la idea de fer aquest tema i no un altra… Certament, no m’havia fet mai aquestes preguntes i ara que tu m’hi has portat, les trobo fonamentals, no per llegir un llibre sinó per comprendre les motivacions dels escriptors. No he anat mai a un club de lectura. Treballava i amb fills i ni se’m va passar pel cap i de jubilada, potser si algú m’ho hagués dit, hi hauria anat. Gràcies!

    Mariona Reig Massot

    M'agrada

  9. Hi estic molt d’acord. Jo també he estudiat literatura i d’aquest procés creatiu, de «com és que se sosté la història», no se’n parla. Als cursos que he fet de creació sí que n’hem parlat prou i ara m’és inevitable llegir sense buscar els fils argumentals, el desevolupament dels personatges, les mínimes accions determinants.

    Com a lectora, m’obsessionen molt més els llibres quan llig buscant els recursos que ha emprat l’autor, com ha aconseguit la coherència d’un personatge, per què visualitze tan bé una habitació que a penes ha descrit. És una sensació que s’assembla a la d’ordenar el món després de jugar al Tetris.

    M'agrada

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.