De quan treballava al restaurant

Quan tot just feia un any que era al Canadà, a Toronto (sempre he viscut en aquesta ciutat), vaig trobar feina en un restaurant –per penjar abrics. Era un restaurant car on hi anava gent molt rica, però a mi no em pagaven cap sou, només guanyava el que podia arreplegar amb les propines. Encara bo que compartia pis amb una xilena, una mare molt jove amb tres fills, i a canvi d’una habitació l’ajudava amb els petits, perquè no hauria pogut pagar un lloguer. Mai no li ho agrairé prou a la Dinah, si no arriba a ser per la seva generositat (a penes em coneixia i ella ho passava magre) jo m’hauria trobat al carrer.

Aquell restaurant era d’un espanyol, qui era també l’amo d’un altre, fins i tot de més luxe que aquest, on hi treballava la Dinah. L’havia vist alguna vegada que es passava per parlar amb el maître, el qual duia els comptes del restaurant. Un fatxenda, l’amo, però no l’havia de tractar (la Dinah sí i n’estava farta). El maître, d’origen italià, es deia Paolo i era un home desagradable, abusiu i que es creia el rei del mambo. Tots l’odiàvem. Tots vol dir els tres cambrers fixes, el cuiner principal i jo. Sort en tenia dels altres per evitar en Paolo i per alegrar-me una mica les hores que treballava allí. Eren tots molt agradables i em mimaven amb begudes exòtiques, cafès exceŀlents i platets amb menjar per un gurmet, quan en Paolo era al seu despatx al capdamunt del restaurant o ja havia plegat. I abans de tornar a casa, cap a les dues de la matinada, el cuiner em tenia preparat un paquet amb menjar del qual en gaudíem l’endemà la Dinah, els nens i jo.

Hi treballava tots els dies menys els diumenges i dilluns. Els divendres i dissabtes totes les taules les ocupaven parelles riques. Ells molt amables i elles insuportables (que ho fa que les dones molt riques en solen ser?). Jo m’estava en el meu racó que consistia en una mena d’armari gran amb la paret del darrere plena de penjadors i al davant un petit taulell. M’asseia en una cadira i mirava al buit durant hores i hores, perquè en Paolo m’havia prohibit fer qualsevol cosa, fins i tot provar de llegir amb aquella llum quasi inexistent. Quan ell no era per allí, els tres cambrers (he oblidat els noms, però recordo que un era espanyol, un altre italià i l’altre anglès) feien petar la xerrada de tant en tant o em duien les coses per menjar i beure.

Les propines que rebia eren força dissemblants. Els divendres i dissabtes, amb les parelles, no guanyava quasi res. Les dones aquelles em fotien al taulell uns abrics de pells que pesaven tonelades, i que havia de penjar bé sota la mirada d’harpia de la dona de torn. Dels homes rebia algún abric més lleuger i un somriure amable, que sempre ajuda. I el show era quan se n’anaven. Les harpies esperàven que el seu home recollís l’abric i anés cap a la porta, no fos cas que em deixés una propina, i aleshores l’harpia em deia que l’ajudés a posar-se l’abric i llençava al plat una monedeta que hauria servit, estirant molt, per pagar un sol cacauet. Eren horroroses aquelles nits, aburrides fins a la desesperació i tot per no guanyar quasi res. Els dimarts i dijous venia poca gent, alguna parella (tractament com divendres i dissabte) i alguns homes de negocis per parlar, suposo, de negocis (bona propina), o no venia ningú. Ah, però el dia que esperava amb candeletes era el dimecres, el dia amb partit de hockey prop del restaurant. Era fantàstic. El restaurant s’omplia d’homes (rics, això sempre), que anaven en grups per veure el partit de hockey. Arribaven aviat, sopaven sense entretenir-se i sortien després de deixar-me una propina boníssima, tots. Ja no venia més gent, ens en podíem anar aviat i jo amb les butxaques plenes de dòlars.

Una nit de dimarts, amb el restaurant buit, una tempesta de neu a fora i sense en Paolo (havia decidit quedar-se a casa), de sobte es va obrir la porta i van entrar tres homes coberts de neu. Se la van espolsar i em van deixar les jaquetes. Un d’ells, amb barba, cabells una mica llargs i roba més aviat gastada, em va deixar una jaqueta prima amb algun forat. Es van entaular i jo vaig passar a somiar desperta que era el meu entreteniment al restaurant. No s’hi van estar gaire sopant, aquells tres homes. Els dos més ben vestits van recollir les jaquetes i van esperar davant la porta al de la roba gastada que havia anat al lavabo. Jo ja tenia a punt a jaqueteta prima amb forats quan l’home de la barba va venir. Em va donar les gràcies amb una gran afabilitat, va deixar alguna cosa al plat, em va oferir un ample somriure encara donant les gràcies i va sortir amb els altres.

Jo em vaig quedar uns moments pensant si potser es tractava d’un sensellar que els altres homes havien recollit, però anava molt net per ser-ne. I vaig posar la mirada al plat de les propines. Valga’m déu i tot plegat! M’havia deixat un bitllet que equivaldria avui en dia a uns 500 o 600 euros. No entenia res. Vaig avisar els cambrers amb tot de crits i movent els braços. Aquell home s’havia equivocat i m’havia pagat el sopar a mi, oi?, no podia ser una propina! I van i em diuen que ells també han tingut propines esplèndides. Però si és un home pobre, vaig dir. Es van fer un tip de riure, perquè, em van explicar, es tractava de Gordon Lightfoot, el famós cantant de folk-rock.

En aquell temps no sabia qui era Gordon Lightfoot, però després em vaig interessar per la seva música. És súper conegut al Canadà, d’on és, i als Estats Units. Ara és un home de 85 anys que ha tingut molts problemes de salut, i cada cop que llegeixo que ha estat hospitalitzat em sap tant de greu com si el conegués molt més que d’haver-li penjat la jaqueta fa dècades. A més té fama de ser molt bona persona i d’una gran generositat.

Volia parlar-vos una mica d’ell, però seria massa llarg. Espero fer-ho d’aquí una setmana.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Canadà, Música, Retalls de biografia i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

34 respostes a De quan treballava al restaurant

  1. Anna M Villalonga ha dit:

    Quina anècdota més bonica!

    M'agrada

  2. rosanebot ha dit:

    És com l’inici d’una història interessant, d’una novel·la que ens podria emocionar. M’agradarà que ens expliquis més coses d’aquest tan atractiu, llavors, cantant de folk-rock.

    M'agrada

    • Estimada Rosa, et responc el comentari de fa dues setmanes.
      Dius que t’agradarà que us expliqui més coses d’en Gordon Lightfoot i, bé, ja ho vaig fer la setmana passada (això de respondre tan tard és un embolic).
      Espero que estiguis bé.
      Petons!

      M'agrada

  3. Eulàlia Sariola ha dit:

    M’ha encantat aquest relat! La joventut i la companyonia hi són presents, i l’aventura…

    Liked by 1 person

  4. Juli Miquel Salvà ha dit:

    Quina historia més maca. Jo he fet descura plats a un hotel a l’estiu i el recordo amb nostàlgia, era a l’altra punta de la illa.
    Una abraçada

    M'agrada

  5. Marta Valls ha dit:

    Bon dia Shaudin. Quina història més bonica!. Anècdotes boniques de recordar sempre.
    Una abraçada!
    Marta

    M'agrada

  6. Joan Rubiralta ha dit:

    Encara hi ha persones humanes. Un abraçada des del Montseny.

    M'agrada

  7. Marti Millanes ha dit:

    Molt interessant l’escrit d’aquest diumenge, Shaudin. És ben cert que en els moments més durs, sempre hi petites coses que ens donen un petit bocí d’esperança en aquesta humanitat cada cop més inhumana.

    Sempre m’havia agradat molt en Gordon Lightfood. No sabia que a més era una bona persona.

    Una forta abraçada!

    M'agrada

    • Hola, Martí. Et responc el comentari de fa dues setmanes (un embolic, però no trobo temps i ara ja fa hores que hauria de ser al llit però demà tinc tanta feina que no podré respondre res). Vaig llegir el teu comentari d’una semana més tard i em va fer molta il.lusió (te’l respondré quan pugui).
      És precisament això que és en Gordon Lightfoot, és molt humà. Ara, cada dia va al gimnàs al centre de Toronto perquè li és necessari per la salut tan malmesa que té, i cada dia porta un munt de bitllets de 10 i 20 dòlars per anar-lo donant a tots els captaires que troba. A més es veu que és una persona súper senzilla, molt natural, l’antitesi del que solen ser els famosos.
      Una forta abraçada!

      M'agrada

  8. lgarate2013 ha dit:

    Quines històries mès maques escrius, Shaudin!!!
    Zorionak!

    M'agrada

  9. Toni Fmsknr ha dit:

    Així, es partits de hockey a la llarga han ajudat a què hi hagi més gent que estima es contes i sa llengua a Canadà? Almanco es partits des dimecres… 😉 Qué curiós el món!
    I és bell com expliques s’anècdota des músic “pobre”.
    Gràcies Shaudin 🙂

    M'agrada

  10. Maria Sanchez ha dit:

    He leído tu post a primera hora en el móvil… y por poco me quedo sin comentarte.
    Muy interesante, tanto conocer tu trabajo en aquella época como la historia del cantante. Ya he buscado en Youtube y estoy escuchando mientas te escribo.
    Gracias por las historias y los descubrimientos.
    Una abraçada

    M'agrada

  11. Margarida ha dit:

    Que interessant. De tant en tant trobes gestos humans en persones que no semblaria mai que en fossin capaces, sobretot en contrast amb aquesta misèria humana que descrius

    M'agrada

    • Hola, Margarida. Ja veus, et responc 2 setmanes tard.
      Molta misèria humana, en tinc més anècdotes i tot. Encara vaig tenir sort amb els 3 cambrers i el cuiner que, realment, eren molt bones persones.
      A en Gordon Lightfoot li agrairé sempre perquè en aquell moment el seu gest va ser molt important per mi.
      Una abraçada!

      M'agrada

  12. Griselda ha dit:

    Quina sort escriure tan bé com fas tú! Una petita anècdota és converteix en una història que voldriem que seguís! No has pensat mai en escriure sobre tu mateixa? vull dir un relat llarg o perquè no un llibre ? La curiositat fa preguntar-me perquè vas anar-te’n a Cànada. Curiosament compartim -potser- algunes vivencies semblants ( o no..) , jo també vaig treballar com a cambrera en restaurants i en un “bridge club” al Londres dels anys 70!

    M'agrada

    • Hola Griselda. Feia setmanes que no et veia per aquí. Espero que estiguis bé.
      No m’agradaria escriure sobre mi mateixa, només cosetes de tant en tant, però no un llibre, no. M’estimo més escriure ficció, imaginar.
      Ei, mira que descobreixo, que vas treballar a Londres en un bridge club! I de cambrera (em sembla que quasi tothom ha treballat en algun moment de cambrer).
      Et deixo que no m’aguanto de son. Una abraçada!

      M'agrada

  13. Pons ha dit:

    Ah, un artista, així d’excèntrics són que van deixant pròpies exagerades. Tu que també ets artista escriptora ho fas? Ara em diràs que tu no ets rica.

    M'agrada

  14. Imma C. ha dit:

    la vida
    val només per moments
    inesperats d´intensa
    felicitat que no podem
    fer nostra del tot
    ni retenir-la gaire estona.

    J. Vinyoli. Ara que és tard

    M'agrada

  15. Gemma Colomé ha dit:

    Ostres, quins records, benbe és que no et pots refiar mai de res i de les aparences, menys.
    Un patonet

    M'agrada

  16. Teresa Sagrera ha dit:

    Hola, Shaudin,
    Imagino que fa molts anys que vas arribar a Toronto, a vegades penso quant temps fa que hi vius. I com vas venir-hi a parar. És una història emotiva. La meva primera feina també va ser en un restaurant, però no era de luxe, feia de cambrera. No és una feina fàcil. Però si ets observador pots aprendre molt a conèixer la gent. No coneixia aquest cantant. Gent generosa també n’hi ha, afortunadament. Una forta abraçada! Cuida’t molt!!

    M'agrada

  17. Hola, Teresa. Fa dècades que visc aquí, vaig venir quan era molt jove. He viscut moltíssim més al Canadà que no pas vaig viure a Catalunya. Tota la vida havia volgut venir a l’Amèrica del Nord perquè em fascinaven les cultures indígenes des de molt petita –el meu pare n’era un expert i me’n parlava molt. A més el meu nom Shaudin és navaho (vol dei Llum del sol). Em sembla que quan érem joves molts de nosaltres vam treballar a restaurants, si més no en sé d’una pila, i aquí és molt corrent. De tot aprenem coses. Molt contenta d’haver-te fet conèixer en Gordon Lightfoot. Si vas al pròxim post sabràs moltes coses d’aquest cantautor canadenc (no vol dir que hagis d’escriure un comentari): https://maiera.wordpress.com/2023/02/19/un-gran-cantant-canadenc/
    Una forta abraçada, guapa!

    M'agrada

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.