Amb cara i ulls

És bo anar endavant i descobrir coses noves, i tanmateix trobo que també cal anar a aquelles que ja coneixem. A mi m’agrada tant la descoberta com el retrobament. A tall d’exemple, gaudeixo d’un bon llibre que mai no havia llegit i gaudeixo d’aquell altre que he llegit moltes vegades. Així que, de tant en tant, vull tornar a certs temes que ja havia comentat en aquest bloc; bé per fer memòria o bé perquè hi ha novetats a l’antic tema i, si és tracta d’alguna cosa amb cara i ulls, es mereix un article.

Sempre m’ha fet gràcia aquesta dita  “amb cara i ulls”. Per si algú no coneix el significat –potser algun dels més joves el desconeix–, una cosa amb cara i ulls vol dir que està ben feta. Quan era molt petita i sentia dir “amb cara i ulls” o “té cara i ulls” m’imaginava que qualsevol cosa, literalment, tenia cara i ulls. Em semblava pura màgia. Quan vaig ser una mica més grandeta i vaig comprendre el significat, em va semblar una dita d’allò més entenedora. Als meus ulls, una cosa havia de tenir cara i ulls, perquè si no els tenia per força havia de ser un nyap o, val a dir, sense cara ni ulls.

Els lectors habituals d’aquest bloc de segur que recordeu l’article A l’estiu tota cuca viu, on a més de parlar d’aquesta parèmia em referia al treball de Víctor Pàmies. Doncs, bé, aquest lingüista català, el qual té blocs on s’hi troben dites populars i frases fetes per triar i remenar, ara ens deixa amb uns ulls com unes taronges: ha compilat en un diccionari, intitulat Amb cara i ulls, parèmies que contenen la paraula “ull”. Segons ens explica ell mateix, n’hi ha centenars. Ara bé: per poder publicar el llibre li cal que 200 persones es comprometin a comprar-lo, abans de 34 dies, per 20 euros –la despesa inclou el llibre dedicat per l’autor i l’enviament del llibre. I no entro en més detalls perquè en un batre d’ulls trobareu tota la informació a Amb cara i ulls. També podeu donar un cop d’ull a aquest bloc.

El trobo un projecte magnífic per més d’una raó i, sobretot, perquè contribueix a difondre la riquesa de la llengua catalana. Una llengua sense dites ni refranys seria, sens dubte, una llengua ben pobra. A més d’avorrida. Hem d’assegurar la pervivència d’un aspecte essencial que enriqueix la nostra llengua i la fa imaginativa. Per això, de segur que ajudar a la publicació d’aquest diccionari amb cara i ulls ho podem fer a ulls clucs.

Quant a Shaudin Melgar-Foraster

University professor and writer
Aquesta entrada s'ha publicat en Català i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

22 respostes a Amb cara i ulls

  1. Jordi Canals ha dit:

    Moltes gràcies per la informació Shaudin . Ho trobo molt interessant entraré al bloc del Pàmies.
    Una abraçada.
    Jordi

    M'agrada

  2. Gemma C.O. ha dit:

    Gràcies per la informació, Shaudin, pensarà si hi participo.

    M'agrada

  3. Shaudin, moltes gràcies per la informació. Aquí també a Mallorca, s’ha publicat un llibre sobre paraules amb desús amb la nostra llengua, i que en quan pugui el compraré a la Llibreria Calabruix, que és la que tenim a Sóller i que té un bon fons literari i és fàcil trobar les novetat que van sorgint.
    Una aferrada pel coll des de la Vall dels Tarongers, que avui ens regala un dia primaveral.
    Josep Bonnín

    M'agrada

    • Hola Josep,
      Gràcies per passar per aquí i per la informació sobre la llibreria Calabruix. Per cert, saps que la meva noveŀla “Més enllà del somni” no la tenen a cap llibreria de Mallorca? Es pot trobar al Principat i al País Valencià, però no a ses Illes. Em sap molt greu.
      Una abraçada.

      M'agrada

  4. Quico ha dit:

    Ull viu! A més de veure-ho de bon ull, no costa cap ull de la cara, i de passada segur que trepitja més d’un ull de poll.
    Gràcies per la informació i pel reconeixement implícit a la immensa tasca que du a terme en Víctor Pàmies!

    M'agrada

  5. Anna Maria ha dit:

    Espero q el Víctor em perdonarà q encara no he respost el seu correu sobre el tema. Aquest cap de setmana empordanès m’he despistat una mica. Recolzo la idea, evidentment, i subscric tot el que tu dius, Shaudin. D’altra banda, et felicito per la teva esplèndida tria de fotos.

    M'agrada

  6. Shaudin, moltes gràcies per la difusió de la meva iniciativa. Un article que t’agraeixo moltíssim.

    Em fa una gran il·lusió poder oferir la meva primera obra en paper i, a més, poder-ne controlar tots els aspectes: des de l’edició a la distribució.

    Us aconsellaria que us miréssiu amb bons ulls la plataforma Verkami: és un lloc ideal per plantejar un seguit de projectes culturals i socials que altrament tenen molt difícil veure la llum.

    Per a mi, a més, seria un orgull immens poder dir que és el primer projecte amb un pressupost important que surt endavant, perquè així demostraria que és un camí possible i viable.

    Espero que l’obra us agradarà. En dies successius us aniré avançant més parts del contingut total de l’obra: la portada triada, alguna pàgina ja maquetada per anar a la impremta, algunes entrades curioses.

    Tot ho trobareu al meu espai dins Verkami.com o al meu blog personal, com sempre.

    Gràcies a l’avançada!

    M'agrada

  7. Maite ha dit:

    Però què bé i què rebé que escrius, guapa!
    Tinc poc temps per connectar-me i navegar ( de fet tinc poc temps per a moltes coses a les que voldria dedicar-les més estones ), però sempre que em regalo una pausa i m’escapo fins aquí i et llegeixo, surto recompensada.
    I del gust que tens per triar imatges, ja ni et parlo!!!
    Una abraçada de les bones,
    Maite

    M'agrada

    • Maite! Estic molt contenta que hagis trobat un moment per passar per aquí. T’entenc. Jo tampoc no trobo el temps per fer tot allò que vull fer, ni deixant de dormir ni de cap manera. És frustrant, però què hi farem.
      Oi que són boniques les imatges? Fou molta feina trobar-les tal com volia que fossin, però ara estic molt contenta amb el resultat.
      Una forta abraçada.

      M'agrada

  8. Julius ha dit:

    Una bona proposta, una llengua sense les frases fetes és una llengua arruinada i a la llarga condemnada a desapareixer.
    Li faré una ullada a la proposta!

    M'agrada

  9. Maria ha dit:

    Les iniciatives d’en Víctor Pàmies són molt interessants. gràcies per informar-nos d’aquesta d’ara. Segur que val la pena que hi col·laborem.

    M'agrada

  10. Francesc ha dit:

    No tenir “cara i ulls” és ser un nyap, dius. També deu ser un nyap algú que no té “bondat i ulls”, com li passa al Secretari de “més enllà del somni”. Qui té ulls però no bondat, com el Senyor, deu ser mig nyap. Però potser em val més no seguir per aquest camí, perquè els qui tenen bondat però no ulls també quedarien en mig nyap… Homer inclòs!

    M'agrada

  11. Maria ha dit:

    Tal com diu la Maite, has triat unes fotos precioses. Ja ho eren les dels posts anteriors, però aquesta vegada t’has superat; són una meravella.

    M'agrada

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.